CRM - Vad är det?

För att öka din försäljning handlar det om att gå efter rätt kunder. CRM är ett verktyg som kan hjälpa dig hitta fram till dem.

Det kan vara mycket tidskrävande att hitta nya kunder. Det kan dock vara lika viktigt att fokusera på de kunder du redan har och bygga upp en god kundrelation med dem, vilket kan vara lika tidskrävande. Här erbjuder webCRM ett hjälpmedel.

Skapat av säljare

Grundarna av webCRM skapade sitt eget CRM-system, eftersom de helt enkelt ansåg att systemen på marknaden var för komplicerade. WebCRM är ett molnbaserat CRM-system som ger en överblick och gör det enkelt att följa upp på ditt arbete. WebCRM vill gärna erbjuda ett bra CRM-system som är ett okomplicerat verktyg som används varje dag.

Samla all data i webCRM

För att kunna inrikta sin försäljning rätt behöver man data, och det finns det massor av. Hemligheten är att kunna koka ner all denna data till det mest väsentliga. Här behövs två ting; Det ena är marknadsdata från Bisnode, som innehåller information om till exempel industri, omsättning, antal anställda för mer än 700 000 svenska företag. Det andra är all den kunskap som du regelbundet samlar in om befintliga kunder. Allt detta kan kombineras i webCRM.

Hitta de lönsamma kunderna

När man då kör all säljdata med marknadsdata från Bisnode får man fram information om de mest lönsamma kunderna. Nästa steg är att få en uppfattning om vilka produkter som företagen köper. Utifrån detta kan man sammanställa ett bra manus till säljteamet. Nu är det inte lika svårt när man ska ringa säljsamtal. De lönsamma kunderna kan också finnas i en viss industri eller ha en viss storlek. Svaret finns redan i dina data. Det är bara att omvandla dina kunskaper till nya kunder och fortsatt tillväxt.

Goda kundrelationer

Som tidigare nämnt, så är det viktigt att hålla kvar de kunder man redan har. WebCRM kan hjälpa med att undvika kundförluster genom analys av historiska data, samt faktorer som ovanligt många supportärenden, ny kontaktperson, avregistrering av nyhetsbrev och liknande. På så sätt kan man gripa in i tid och undgå att missnöjda kunder hamnar hos konkurrenter.

Tidssparande

WebCRM samlar alltså all information om varje enskild kundrelation. Inte bara från säljarbetet utan även från till exempel marknadsföring och kundservice. Olika analys- och rapportverktyg skapar nya insikter som ger större träffsäkerhet. WebCRM sparar på så vis tid och ger säljarna all information de behöver för att träffa rätt med försäljningen. Läs mera på webcrm.com/se.