Online-recensioner är nutidens kvalitetsstämpel

Vad är det första du gör när du funderar på att skaffa ny bil, boka in en kväll på ett spa eller köpa ett par nya joggingskor? Jo, förmodligen börjar du med att kolla vad för omdömen som finns på nätet.

Eftersom vi numera sköter de allra flesta av våra vardagsärenden på nätet har online-recensioner blivit viktigare än någonsin. I ett digitaliserat samhälle, där folk har vant sig vid att uttrycka åsikter på sociala medier, är det allt fler som tycker till om allt mellan himmel och jord.

Annonsnätverk tjänar pengar på recensioner

Nu för tiden kollar vi upp produkter och tjänster på nätet innan vi handlar och därför kan positiva online-recensioner verkligen göra skillnad för ett företag. 

Den svenska spelbranschen är ett särskilt bra exempel på en industri som skapat stora möjligheter för annonsnätverk och expertsajter. Den senaste trenden i den svenska spelindustrin att spela casino utan konto och på recensionssidan www.casinoutankonto.nu presenterar experter en översikt över svenska så kallade ”no-account-casinon”. 

Grundkonceptet hos samlingsplatser handlar om att recensera olika spelsidor, så att spelare kan jämföra marknadsutbudet och välja det casino som passar dem bäst. När spelare läst en recension kan de klicka vidare till casinot och börja spela. 

Underskatta inte grupptrycket 

”Likes” och positiva recensioner kan snabbt skapa en hajp för en verksamhet eller ett varumärke. I vårt digitaliserade samhälle är bra online-recensioner många gånger den bästa kvalitetsstämpeln ett företag kan få. Hos sajter som Tripadvisor påverkar omdömena till och med företagens placering i sökflödet när användare letar efter restauranger, hyrbilar eller bostäder. 

Precis samma sak gäller på Google. Färskt webbinnehåll har en viss inverkan på hur en sajt rankar och blir ett företag eller varumärke omnämnt i många positiva recensioner snappar Googles algoritmer snabbt upp det. Det kan i sin tur leda till att Google ser företaget som en auktoritet inom det relevanta verkningsområdet och ger det bättre placering i sökresultaten. 

Större insikt och närmre kundkontakt

Online-recensioner skapar en kontaktplattform mellan företag och kunder vilket kan vara särskilt användbart för småföretagare som står i startgroparna. Det ger dem nämligen möjlighet att följa upp feedback och svara direkt på kunders kommentarer och omdömen. Tillgången till recensioner ger dessutom företagen stor insikt om kunders upplevelser, förväntningar och önskemål.

Det gäller att vara konsekvent

Vi lever ett uppkopplat liv och nu för tiden är folk snabba på att dela sina åsikter. Och när vem som helst kan ge officiell feedback gäller det såklart för företagen att vara konsekventa med tjänster och produkter. 

För på samma sätt som positiva recensioner kan påverka ett varumärke positivt, kan negativa omdömen ställa till en hel del problem. I ett digitaliserat samhälle där information bara är ett klick bort kan företag inte ligga på latsidan. Det gäller att hela tiden ligga på topp så att de goda omdömena strömmar in och fortsätter göra underverk på Google.