Håller du med? Här är branschen med sämst kundtjänst

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det är verkligen inte alla företag som erbjuder bra kundtjänst.

Det är ofta en utmaning för konsumenter att komma i kontakt med företagens kundtjänster, vilket leder till betydande frustration.

Kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser är svåra att hitta, och konsumenter hänvisas frekvent till AI-styrda chattar eller frågeformulär.

"Jag är inte övertygad om att kundservice fortfarande är en prioritet för företagen," konstaterar Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, under en intervju i Nyhetsmorgon på TV4.

Wiezell berättar att hon regelbundet får samtal från konsumenter som gör ansträngningar för att få kontakt med kundtjänster.

Vanligtvis innefattar denna process flera steg av knapptryckningar som inte nödvändigtvis korresponderar med deras faktiska behov, vilket ofta leder till långa väntetider och begränsade möjligheter att lämna ett nummer för återuppringning.

Wiezell kritiserar företag för att erbjuda begränsade kontaktalternativ och för deras övergång till digitaliserade tjänster, vilka ofta misslyckas med att korrekt besvara konsumenternas frågor.

Hon uppmanar företagen att prioritera kundservice och att bredda sina kontaktvägar.

En undersökning avslöjar att telekombranschen särskilt kämpar med dessa problem, med långa svarstider och brist på tillräcklig kompetens för att hantera kundernas frågor.

"Svensk handel" har valt att inte delta i Nyhetsmorgon, men har uttryckt att företagen strävar efter att ge bästa möjliga support till sina kunder.