Icas storsatsning lyser med sin frånvaro i matpriserna

Skriven av Ida Hansson

5 veckor sedan

|

08/04/2024
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Prissänkningarna lyser med frånvaro.

Trots löften om stora prissänkningar från Ica tidigare i år, visar en ny undersökning från Matpriskollen att den utlovade miljardsatsningen inte har haft någon märkbar effekt på matpriserna.

"Vi har inte kunnat se några generella trender. Enstaka butiker har annonserat att de sänkt priserna på tusentals varor men vi ser ingenting som får stort genomslag på helheten," säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, under ett framträdande i Nyhetsmorgon.

Ica har valt att inte kommentera den uteblivna effekten av deras miljardsatsning. Detta samtidigt som Matpriskollens undersökning pekar ut Willys som den livsmedelskedja som sänkt matpriserna mest under det senaste året.

Matprisernas utveckling har varit ett hett ämne under det senaste året, med en avmattning som nu tydligt visar sig. Mars-siffrorna från Matpriskollen indikerar att de största prisökningarna kan vara över. Priset på dagligvaror, inklusive mat, har stannat av med en marginell ökning på 0,1 procent jämfört med föregående månad, medan priset på mat i sig låg stilla.

"Ökningstakten har verkligen stannat av och nu är man på den takten man skulle vilja vara," förklarar Mazur, som ser flera faktorer bakom den senaste tidens utveckling, inklusive billigare transporter, förpackningar, energi och vissa råvaror.

På årsbasis noteras en prisuppgång på 1,5 procent, men det finns tydliga skillnader mellan olika varukategorier. Frukt och grönsaker uppvisar de mest märkbara nedgångarna, med 3,9 procent respektive 1,4 procent.

Enligt Mazur beror detta delvis på gynnsamma skördar i södra Europa, vilket har lett till stora volymer och lägre priser på bland annat apelsiner, äpplen, vindruvor, tomater, gurkor och meloner.

Samtidigt har priset på mjölk, grädde och ost börjat stiga som en följd av ökade avräkningspriser till Arlas mjölkbönder i början av 2024, en utveckling som nu börjar märkas hos konsumenterna.