Kritiserade fast fashion-jätten expanderar: Nu även hudvård och leksaker i sortimentet

Skriven av Ida Hansson

2 veckor sedan

|

30/04/2024
Foto: Wiki Commons
Foto: Wiki Commons
Shein expanderar.

Shein, onlinebutiken känd för billiga kläder, tar nu steget in i nya produktkategorier som hudvård, tandkräm och leksaker.

Expansionen är en del av företagets strategi att bredda sitt utbud och konkurrera med jättar som Amazon och AliExpress, särskilt inför ett planerat börsintroduktion senare i år.

Företaget, som ägs av den sociala medie-jätten Meta, har redan introducerat sin nya affärsmodell i nio europeiska länder efter framgångar i USA, Brasilien och Mexiko.

På en konferens i Paris i april presenterade Sheins Christina Fontana företagets planer, och poängterade att Shein inte enbart ska förknippas med mode utan "arbetar med alla vertikaler."

Vid en nyligen hållen händelse i Madrid, deltog representanter från välkända varumärken som Colgate-Palmolive och Hasbro, vilket understryker Sheins nya riktning mot att även inkludera etablerade varumärken på sin plattform.

Denna rörelse mot en bredare marknad är också ett svar på konsumentbeteenden som visar ett ökat intresse för märkesvaror på Sheins plattform. "Om våra kunder efterfrågar varumärken, är det vad vi kommer att erbjuda," sade Fontana.

Trots denna utveckling står Shein inför utmaningar, bland annat nya EU-regler som kräver striktare övervakning av plattformen för att förhindra försäljning av olagliga eller skadliga produkter.

Men med en kundbas som huvudsakligen består av generation Z och millennials ser Shein potentialen att fortsätta sin tillväxt, särskilt inom hemelektronik, skönhet och hälsa – de kategorier som just nu presterar bäst.