Scholz kraftfulla uttalande om Putin: "Vi kommer inte att låta honom komma undan med detta"

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz försäkrar sitt folk att de inte kommer att låta Putin komma undan med vad han har gjort.

I en förklaring till Bundestag bekräftade Tysklands kansler Olaf Scholz nationens orubbliga stöd för Ukraina mitt i dess pågående konflikt med Ryssland.

Scholz sade otvetydigt att Tyskland inte skulle stå passivt medan Ryssland, under president Putin, försökte ändra internationella gränser med våld.

"Vi kommer inte att acceptera en uppdiktad fred på bekostnad av Ukraina," försäkrade Scholz enligt DW, och underströk vikten av suveränitet och rättsstatens principer över användningen av våld.

Denna starka ställning visar Tysklands engagemang för att upprätthålla internationella normer och motstå aggression.

Scholz betonade vidare beslutsamheten och gjorde det klart att Putins förväntningar på Tysklands sviktande stöd för Ukraina var felplacerade.

"Vi kommer inte att låta honom komma undan med detta,"

"Om den ryska presidenten tror att han bara behöver sitta ut detta krig och att vi kommer att försvagas i vårt stöd, då har han räknat fel," förklarade han och pekade på ett felbedömande från den ryska ledarens sida.

Denna felaktiga tolkning av Putin, enligt Scholz, skulle inte leda till någon förändring i Tysklands ställning i konflikten.

Därefter intensifierades förbundskansler Olaf Scholz retorik, och han gjorde inga försök att dölja sin övergripande uppfattning om Putin. Han anser verkligen att Putin är en brottsling och hävdar att Tyskland, bland andra nationer, inte kommer att låta honom undkomma konsekvenserna av sina handlingar.

"Lagen är starkare än våldet," uttryckte Scholz

"Vi kommer inte att låta honom komma undan med detta," sade Olaf Scholz och signalerade Tysklands avsikt att hålla Ryssland ansvarigt för sina handlingar i Ukraina, vilka har fördömts vida som brott mot internationell rätt.