För Akio Toyoda handlar sportbilar om känsla – ljud, lukt och fysiska upplevelser.
Just nu läser andra
När Akio Toyoda tävlar i långlopp upplever han något som dagens elracing inte kan ge: nerven i kampen, motståndet, ljudet. Därför har han inga problem att kritisera utvecklingen.
– Det är inte spännande. Du kan inte köra mer än en timme på banan. Det blir inte en tävling mellan bilarna, utan en tävling i laddningstid eller batteribyte, säger han i en intervju med Automotive News.
Toyoda, tidigare vd och nu styrelseordförande för Toyota, menar att elektriska prestandabilar i dag saknar det som definierar en riktig sportbil.
– För mig är en sportbil något som luktar bensin och har en högljudd motor.
Läs också
Även modellen Rimac Nevera – med 1 900 hästkrafter och ett pris över 20 miljoner kronor – är enligt honom ett exempel på att eldrivna sportbilar fortfarande är otillgängliga för de flesta.
Han betonar att Toyota är ett varumärke som bygger på massproduktion, vilket innebär att prisvärdhet även i framtida elbilar måste vara en prioritet. När det gäller sportiga elbilar antyder han att han eventuellt kan tänka sig att engagera sig – men först när företaget kan erbjuda elbilar till ett mer tillgängligt pris.
Toyoda, som haft en nyckelroll i utvecklingen av den bensindrivna GR Corolla och är en starkt profilerad internfigur i Toyota, utesluter inte eldrift som helhet. Han vill att företaget ska fortsätta satsa på både elbilar och hybrider för att minska utsläppen. När det gäller sportbilssegmentet markerar han dock tydligt att det är framtida generationers ansvar att ta vid – inte hans eget.