Efter rymdresan har kritiken haglat – nu kämpar popdrottningen för sin plats i rampljuset.
Just nu läser andra
Katy Perry var en gång världens mest lysande popstjärna. Nu beskriver hon sig själv som en mänsklig piñata – slagen från alla håll av nätets hårda dom. Vad hände egentligen med kvinnan bakom hits som Teenage Dream och Roar?
Rymdfärd blev starten på raset
Tidigare i år deltog Perry i en rymdfärd med Jeff Bezos’ företag Blue Origin. När hon landade på jorden igen kysste hon marken och sa att hon kände sig ”så sammankopplad med kärleken”. Det blev startskottet för ett massivt hån på sociala medier.
Snabbmatskedjan Wendy’s skämtade på X: ”Kan vi skicka tillbaka henne?” och kritiken fortsatte när hennes världsturné drog igång i Mexiko. Hennes danssteg, scenshow och musikval ifrågasattes – och inte på ett särskilt konstruktivt sätt.
Har hon fastnat i det förflutna?
Musikjournalisten Michael Cragg menar att Katy Perry har svårt att hitta sin plats i dagens popvärld. Hennes image byggdes på 2010-talets lekfullhet – färgglada videor, godis-teman och humoristiska karaktärer. Det funkade då, men känns daterat nu.
Läs också
Albumet Teenage Dream blev en historisk succé. Men sedan dess har hon inte haft någon riktig hit på egen hand. Det senaste försöket, empowerment-låten Woman’s World, floppade både hos kritiker och fans. Många reagerade på att den producerats av Dr. Luke – en producent tidigare anklagad för sexuella övergrepp av artisten Kesha, skriver BBC.
En ny sorts popstjärna har tagit plats
Dagens mest hyllade kvinnliga artister – som Chappell Roan och Charli XCX – står för äkthet, självsäkerhet och en stark identitet. Perry har tvärtom försökt distansera sig från sin persona: ”Jag skapade karaktären Katy Perry. Jag ville inte vara Katheryn Hudson. Det var för läskigt,” sa hon redan 2017.
Men flip-floppandet mellan roller har gjort att hon inte längre känns genuin i en tid där publiken kräver just det.
Tillbaka till Las Vegas – men utan genomslag
Perrys Las Vegas-show mellan 2021 och 2023 blev visserligen en publikfavorit. Men det är tydligt att hon inte lyckats vinna den yngre publiken. Cragg säger att många nu ser henne som ”cringe”. Att åka till rymden mitt i en tid av krig, klimathot och oro för framtiden – det kändes helt enkelt fel för många.
Hatstormen visar på ett större problem
Samtidigt säger många att det inte bara handlar om Perry. Sociala medier har blivit en giftig plats, där särskilt kvinnliga kändisar lättare hamnar i skottlinjen. Marie Claire-redaktören Georgie McCourt menar att kvinnor som är starka, synliga och framgångsrika får utstå oproportionerligt mycket hat.
En av Perrys största fansidor i Brasilien köpte nyligen en Times Square-annons för att visa stöd. ”Vi är så stolta över dig och din magiska resa,” löd budskapet. Perry svarade direkt – och beskrev sig själv som en piñata. Ett försök att skämta – men också ett rop på hjälp.
Nästa steg? En riktigt bra låt
Michael Cragg tror att ett nytt hit kan rädda mycket. Kanske inte återföra Perry till de gamla höjderna – men ge henne fotfäste i dagens musikvärld.
Frågan är bara om världen är redo att lyssna igen – eller om nätets kyliga vindar blåser för hårt.