Transportstyrelsen förbereder nya regler som innebär att alla fälgar på nya bilar måste vara typgodkända.
Just nu läser andra
Fälgar har hittills varit något av en juridisk gråzon i Sverige. Bilägare har kunnat köpa, svetsa och modifiera fälgar utan att någon granskat säkerheten. Däckexperten Lasse Dahlqvist har länge varnat för konsekvenserna:
– Som det är i dag kan vem som helst ställa sig och svarva eller svetsa en fälg. Det kan bli riktigt galet, säger han enligt Carup.
EU lade fram en förordning om typgodkända fälgar redan 2019, och nu pågår ett arbete inom Transportstyrelsen för att implementera den i svensk lagstiftning. Enligt utredaren Kjell Olof Matsson är fälgarna en central del av den kommande förändringen:
– Vi arbetar med en EU-förordning som handlar om typgodkännande av bilar. En del av den handlar om fälgar som inte kommer från fordonstillverkare.
I praktiken innebär förändringen att alla nya bilar som typgodkänns i framtiden måste ha godkända fälgar, men äldre fordon kommer inte att omfattas av de nya reglerna. Kjell Olof Matsson på Transportstyrelsen förtydligar att kraven inte kommer att införas retroaktivt.
Läs också
Myndigheten har nu bjudit in branschen till rundabordssamtal för att ta del av deras synpunkter. Däckexperten Lasse Dahlqvist välkomnar initiativet och menar att det är värdefullt att deras perspektiv efterfrågas.
Dahlqvist betonar också vikten av att regleringen omfattar hela hjulet, inte bara däcken, eftersom både fälg och däck är avgörande för trafiksäkerheten. Han anser att det är otillräckligt att bara reglera den ena komponenten.