Det är ett av Sveriges vanligaste trafikbrott – och sker dagligen av hundratusentals förare.
Just nu läser andra
– När det är semestrar och det kommer mycket trafik på E4 och E18, då märks det att folk blir irriterade om man inte lägger sig till höger, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, trafikexpert och rektor vid trafiklärarutbildningen i Stockholm, till Carup.
Problemet förvärras särskilt under sommaren och i storstadsområden, där trafiken är tät och vägarna breda. Men lagstiftningen är tydlig:
– Vänsterfilerna är till för omkörning och utryckningsfordon, efter en omkörning ska man tillbaka in i högerfilen, säger Hindenburg och hänvisar till sjunde paragrafen i trafikförordningen.
En lagändring som infördes för några år sedan har enligt Jeanette Jedbäck Hindenburg lett till stor förvirring bland bilister. Den innebär att vid hastighetsgränser på 70 km/h eller lägre gäller inte längre kravet att hålla sig i höger körfält. Själv menar hon att regeln bidrar till oordning i trafiken och att hon inte hade utformat den på det sättet.
Läs också
Mittfilskörning skapar enligt henne både ineffektivitet och farliga trafiksituationer. Hon lyfter särskilt risken för körskoleelever, där en omkörning kan bli komplicerad om en annan bil ligger kvar i mittfilen – då krävs det hela fyra körfältsbyten för att komma förbi.
Hon påpekar också att de juridiska påföljderna är för milda. Att köra i mittfilen kostar i dagsläget 500 kronor i böter, medan en omkörning på insidan ger det dubbla – 1 000 kronor.
Dessutom menar hon att många förare saknar grundläggande trafikkunskaper. Hon ser en tydlig försämring de senaste åren, och tror att det delvis beror på att många tar körkort genom att titta på Youtube eller övningsköra privat med föräldrar som själva brister i sina trafikvanor.