Endast en femtedel av tiden går till patienter i kommunal vård, enligt ny rapport från Vårdförbundet.
Just nu läser andra
Trots digitaliseringens syfte att underlätta arbetsdagen är verkligheten en helt annan i vården. En ny rapport från Vårdförbundet visar hur legitimerad personal dagligen tvingas navigera i ett fragmenterat lapptäcke av system som inte kommunicerar med varandra – och priset är högt.
– Det är fullständigt orimligt att legitimerad personal ska navigera i ett lapptäcke av dåligt integrerade system i stället för att kunna fokusera på patienterna. Digitaliseringen har tappat målet ur sikte, säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro, i ett pressmeddelande.
Rapporten bygger på tidsstudier och enkätsvar från sjuksköterskor inom såväl kommunal som regional och privat vård. I kommunal vård används i genomsnitt bara 20 procent av arbetstiden till faktisk patientkontakt. Resten går åt till administration, dubbeldokumentation och felsökning i undermåliga IT-lösningar.
Ribeiro menar att tekniken i sig inte är problemet – utan hur den införs. – Digitaliseringen är en del av verksamhetsutvecklingen och professionerna i Vårdförbundet behöver vara med och påverka utformningen av systemen. IT ska vara ett stöd, inte en stressfaktor, säger hon.
Läs också
Förbundet föreslår nu en rad konkreta förbättringar: att vårdpersonal involveras vid upphandlingar, att systemen samspelar bättre och att snabbinloggning, till exempel via Single Sign-On, införs. Målet är att minimera stressen och maximera tiden för patientnära arbete.
– Det är dags att se digital arbetsmiljö som en lika viktig arbetsmiljöfråga som fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Vi kan inte ha ett vårdsystem där tekniken dränerar personalen på energi och tid, fortsätter Ribeiro.
Avslutningsvis uppmanar Vårdförbundet beslutsfattare på alla nivåer att ta ansvar. Det behövs en modern digital vårdmiljö – där personalen får rätt verktyg att göra sitt jobb: att ge trygg och säker vård.