Sommaren närmar sig, cyklisterna rullar ut på landsvägarna – och bilisternas tålamod prövas. Men det är inte alltid cyklisterna som bryter mot lagen.
Just nu läser andra
När solen tittar fram och landsvägarna fylls av tävlingscyklister i klunga, väcks ilskan hos många bilister. Att tutas på, få arga blickar och se nävar i luften hör till vanligheterna – men ofta sker det helt utan laglig grund.
Enligt trafikreglerna är cyklister som färdas i vägbanan likställda med andra trafikanter, såsom bilister och mopedister. De får inte cykla i vägrenen, men får använda landsväg om ingen cykelbana finns i närheten.
– Om det finns en cykelbana i anslutning ska du använda den. Annars får man också cykla på landsvägen. Givetvis är det inte tillåtet att cykla på motorvägar eller motortrafikleder, säger trafikexperten Joakim Abrahamsson enligt Carup.
Ett av de mest irriterande inslagen för bilister under cykelsäsongen är när cyklister färdas i bredd och upplevs blockera vägen. Enligt Abrahamsson kan detta bli ett problem om flera cyklister breder ut sig över en stor del av körbanan, särskilt när bilister tvingas över i mötande körfält för att köra om.
Att cykla i bredd är däremot inte alltid ett trafikproblem, menar han. Så länge två cyklister håller sig nära varandra och inte utgör något hinder för annan trafik ser han ingen anledning till oro.
Läs också
Abrahamsson förklarar också att trafikförordningen ställer krav på långsamtgående fordon, däribland cyklar, att underlätta för annan trafik att passera. Det finns dock ingen direkt ordningsbot om detta inte sker. I stället handlar det om sunt förnuft och att visa hänsyn till andra trafikanter.
Det är också en vanlig missuppfattning att cyklister bär det största juridiska ansvaret i trafiken, när det i själva verket ofta är bilisterna som har den tunga skyldigheten. Abrahamsson påpekar att bilister alltid måste hålla ett betryggande sidavstånd vid omkörning – oavsett om det gäller en cyklist, traktor eller moped. Om den regeln bryts kan det leda till böter på 1 000 kronor.