Startsida Nyheter Kritikstorm mot bankjättarna – sårbarheten i Swish och Bank-id väcker...

Kritikstorm mot bankjättarna – sårbarheten i Swish och Bank-id väcker ny oro

BankID, swish
Jeppe Gustafsson / Shutterstock

Efter flera allvarliga driftstörningar riktas nu skarp kritik mot Swish och Bank-id – två digitala hörnstenar i svenskarnas vardag.

Just nu läser andra

När 8,5 miljoner svenskar förlitar sig på två digitala tjänster för allt från vårdbokningar till vardagsshopping – då blir minsta avbrott ett nationellt problem. Det menar kritiker efter de upprepade störningar som under våren lamslog både Swish och Bank-id.

– Bristande konkurrens leder till lägre innovation och stagnering. Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören av någon anledning får problem och ligger nere några timmar, säger Elin Ritola, enhetschef för betalningsanalys och innovation på Riksbanken, enligt SVT Nyheter.

Hon pekar på att effektivitet blivit det dominerande fokuset i det svenska betalningssystemet – medan säkerheten halkat efter.

I november öppnade Riksbanken därför sitt centrala betalningssystem för fler aktörer än bara Swish, i ett försök att bredda marknaden. Men storbankerna tvekar – och det är en del av problemet, menar fintech-organisationen Swefintech.

Läs också

– För att något ska hända behöver bankerna öppna upp för sina bankkontokunder att kunna välja andra som ett alternativ. När de inte gör det händer ingenting, säger Roslana Cederhage, generalsekreterare.

Att storbankernas ägande av både Swish och Bank-id ses som ett hinder för konkurrens är något som fått ökad uppmärksamhet. Svenska Bankföreningen anser dock att ägarfrågan inte är avgörande i det här sammanhanget.

Enligt dem är hotbilden densamma oavsett aktör – alla digitala tjänster riskerar att utsättas för avancerade och uthålliga cyberangrepp. Om en tjänst går att störa, finns det sannolikt resurser att rikta attacker mot flera samtidigt.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: