Skatteverket anklagas för att gå utanför sitt uppdrag och driva en egen agenda – genom att bekämpa även fullt laglig skatteplanering.
Just nu läser andra
När Skatteverket 2023 valde att skapa en särskild mediagrupp för att föra ut sitt budskap om skattedrivna företeelser, var det inte första gången myndigheten betonade behovet av påverkan via massmedia.
Redan fem år tidigare, 2018, skrevs det i ett internt program att vissa åtgärder skulle ”aktivt kommuniceras i samverkan med myndighetens kommunikationsavdelning”. Under rubriken Attitydpåverkan betonades vikten av en tydlig massmediaplan, skriver Aftonbladet.
Programmet, som fått namnet AISS – Allvarligt Internationellt Skatteundandragande och Skatteupplägg – innehöll också en anmärkningsvärd formulering om att även laglig skatteplanering kan vara ett problem.
”Även skatteplanering som är helt laglig ger negativa effekter om den minskar viljan att göra rätt och förtroendet för skattesystemet”, står det i programförklaringen.
Denna inriktning får nu hård kritik av advokat Johan Eriksson, som företräder Ola Nordquist.
– I Skatteverkets egna dokument kan man alltså läsa att de ska gå mot helt laglig skatteplanering. Man ska ge sig på folk som gör saker som de får göra enligt lag, säger han till Aftonbladet och fortsätter:
– Det är som om en polis skulle stå vid en 110-väg och plötsligt bestämma sig för att 110 är lite för mycket. Då bestämmer han att det ska vara 90 – och skriver ut böter. Lyckas han inte med det på vanligt sätt så går han till tidningen.
Läs också
Han anklagar Skatteverket för att driva en egen agenda, med domstolsprocesser och kommunikationsstrategier som vapen.
I de senaste versionerna av programmet har formuleringarna mildrats, från att ha pekat ut ”helt laglig” skatteplanering till att tala om ”viss skatteplanering”. Men kritiken kvarstår: en myndighet ska inte agera opinionsbildare – särskilt inte mot lagligt beteende.