En ny rapport från Skolverket visar på alarmerande siffror: många elever känner sig inte trygga i skolan.
Just nu läser andra
I grundskolan uppger två av tio elever att de endast ibland, sällan eller aldrig känner sig trygga i skolan. För gymnasieelever är siffran något bättre – en av tio upplever samma sak. Men bakom dessa siffror döljer sig mönster som oroar Skolverket djupt.
– Alla elever har rätt till en trygg skolmiljö enligt skollagen. Vi vet även att trygghet hänger nära samman med elevers psykiska hälsa, välmående och deras möjligheter att nå utbildningens mål. Det är därför bekymmersamt när var femte elev i grundskolan känner sig otrygg, säger Thomas Furusten, undervisningsråd och rapportförfattare, i ett pressmeddelande.
Rapporten, baserad på enkätsvar från både grund- och gymnasieskolor, visar att framför allt tjejer i grundskolan upplever en lägre grad av trygghet än killar. Skillnaderna är särskilt tydliga på toaletter, i omklädningsrum och duschar. Bara hälften av tjejerna uppger att de aldrig känner rädsla i skolmiljön – vilket gör dem betydligt mer utsatta än sina manliga klasskamrater.
En annan oroande aspekt rör respekt och acceptans mellan elever och gentemot skolpersonal. Bara hälften av grundskoleeleverna anser att eleverna bemöter varandra och lärarna med respekt. I högstadiet är siffran som lägst. I gymnasiet ser det något bättre ut, med mer positiva upplevelser av bemötande.
Läs också
Både elever och lärare noterar en brist på acceptans när det gäller sexuell läggning och könsidentitet. Däremot upplever de flesta att det finns en bredare tolerans vad gäller etnisk bakgrund och religion.
– För att skapa en tryggare skolmiljö finns det flera frågor som är viktiga. Ett tydligt ledarskap hos rektorer och lärare, tillitsfulla relationer och ett positivt skolklimat är nycklar till en trygg skola för alla elever, säger Lars Thornberg, enhetschef på Skolverket.
Samtidigt riktas kritik mot de vuxnas bristande närvaro och insyn. Sex av tio högstadieelever och nästan hälften av eleverna i mellan- och gymnasieskolan uppger att vuxna endast ibland, sällan eller aldrig vet när någon far illa.
– Vuxna i skolan behöver vara uppmärksamma på och agera vid kränkningar eller mobbning. Detta är viktigt så att elever ska känna sig trygga. Om skolpersonal inte agerar kraftfullt när en elev blir utsatt riskerar det att skapa en kultur på skolan där olika kränkningar normaliseras, tillägger Thornberg.