SAS har länge haft ett övertag gentemot konkurrenterna tack vare en omtyckt biljettregel – men från och med augusti är det slut med den.
Just nu läser andra
Från den 27 augusti avskaffar flygbolaget den populära 24-timmars ångerrätten, som många resenärer använt för att fundera en extra gång innan de klickat på ”köp”. I stället införs en ny lösning – som kostar pengar.
”Håll booking” – så fungerar det
Den nya funktionen heter ”håll booking” och ger dig möjlighet att reservera en biljett till det pris du hittat, utan att behöva betala direkt. Du får alltså lite betänketid – men det kommer med en avgift.
– För kunder som vill säkra ett bra pris utan att boka omedelbart lanserar vi snart en funktion där man tillfälligt kan hålla en biljettreservation, säger SAS norska presschef Øystein Schmidt till det norska branschmediet flysmart24.no.
Vad det kostar att hålla en bokning beror på faktorer som biljettpris, hur länge du vill hålla reservationen och när resan ska äga rum. Klart är dock att avgiften inte återbetalas om du bestämmer dig för att inte genomföra köpet.
Läs också
Följer efter KLM och Air France
Liknande funktioner finns redan hos SAS nya allianspartners Air France och KLM. Hos KLM kallas tjänsten ”Time to Think” och där kan man hålla en biljett i upp till tre dagar.
SAS har ännu inte meddelat hur länge deras biljetter kommer att kunna hållas, men enligt Schmidt kommer det att kännas igen för dem som rest med andra bolag.
Nytt biljettalternativ för mer flexibilitet
Vill du ändå kunna ändra dig efter bokning? Då blir det aktuellt att välja SAS nya ”Economy Flex”-biljetter.
Från 1 oktober erbjuds dessa biljetter, som tillåter ombokning eller avbokning – men inte heller detta blir gratis.
– Vi vet att många passagerare efterfrågar flexibilitet. Därför inför vi ett nytt Economy Flex-alternativ, som i många fall kommer kunna ersätta den nuvarande 24-timmars ångerrätten, säger Schmidt.