Nya siffror avslöjar att kombinationen av bensin och el inte är så optimal som det låter.
Just nu läser andra
Idén låter tilltalande:
En bil som både kan köras på bensin och el, som förenar det bästa av två världar och lovar både flexibilitet och ett grönare samvete.
Laddhybriden har länge hyllats som det perfekta mellanstegsalternativet i övergången till elbilar. Men enligt nya siffror från JD Power är verkligheten ofta mer problematisk än balanserad. Det rapporterar mediet Elektrickevozy.
Flest fel bland nya bilar
Enligt JD Powers senaste amerikanska kvalitetsundersökning är det just laddhybrider som uppvisar flest fel bland alla nya bilar.
I genomsnitt rapporteras 237 problem per 100 fordon under de första 90 dagarna av ägarskap.
Läs också
Som jämförelse ligger elbilar på 212 fel, medan bensinbilar och konventionella hybrider klarar sig bättre – med 184 respektive 196 rapporterade problem.
Den främsta anledningen är den tekniska komplexiteten.
Eftersom laddhybrider både har en förbränningsmotor och ett elektriskt drivsystem med laddning, ökar risken för fel i allt från elektronik och batterihantering till växellåda och mjukvara.
Resultatet? I stället för att erbjuda det bästa från två teknologier, ärver dessa bilar ofta problemen från båda.
Elbilar går åt rätt håll – laddhybrider släpar efter
Elbilar har generellt utvecklats positivt de senaste åren. Exempelvis har Tesla lyckats minska antalet fel avsevärt, vilket har bidragit till att hela elbilskategorin förbättrats.
Laddhybrider har däremot inte visat samma förbättring.
Enligt JD Power drabbas dessa fordon både av vanliga mekaniska fel och teknologiska komplikationer – ett oönskat dubbelproblem.
Ägarens beteende påverkar
Undersökningen visar dessutom att ägarens användning spelar stor roll. Laddhybrider fungerar som tänkt bara om de laddas regelbundet.
När så inte sker, fungerar bilen i praktiken som en vanlig bensinbil – men med ett tungt, onödigt batteri som försämrar både bränsleeffektivitet och miljövänlighet.
Trots att många bilmärken i dag erbjuder laddhybrider och utbudet vuxit kraftigt, pekar JD Powers siffror tydligt på en sak: det tekniska kompromisset har ett högt pris.