Startsida Nyheter Varning: Gratis gåvobox? Nej tack – så luras svenskar i...

Varning: Gratis gåvobox? Nej tack – så luras svenskar i nytt Facebook-bedrägeri

Facebook
miss.cabul / Shutterstock

Falska kampanjer med Åhléns som lockbete sprids på sociala medier – nu varnar företaget för att klicka på länkar och uppmanar till vaksamhet.

Just nu läser andra

Ett nytt nätbedrägeri sveper just nu över Facebook – och det är många som låter sig luras. Den här gången används Åhléns som lockbete i bluffinlägg som utlovar en gratis gåvobox med skönhetsprodukter. Men erbjudandet är falskt, och företaget går nu ut med en tydlig varning till sina kunder.

Lockas med skönhetsbox – får bluff istället

Enligt Nyheter24 sprids bedrägeriet i form av till synes oskyldiga inlägg från privata användare. De tipsar om ett “fantastiskt erbjudande” där man ska kunna få hem en exklusiv skönhetsbox från Åhléns – helt gratis. Det enda som krävs är att man svarar på en enkät och betalar 20 kronor i frakt.

Men när man klickar på länken hamnar man på en falsk enkät. Målet? Att få dina uppgifter – och ibland även dina pengar.

Åhléns: “Vi ligger inte bakom detta”

Företaget har snabbt gått ut med en varning och klargör att det inte är de som står bakom kampanjen. På sin hemsida skriver de:

”Varning! Just nu förekommer det bluffinlägg på Facebook där användare tipsar om att man kan få en gratis gåvobox från Åhléns genom att klicka på en länk och svara på en enkät. Vi är inte avsändare.”

Läs också

De betonar också att de aldrig skulle kräva betalning för att delta i en enkät, och uppmanar alla att vara extra försiktiga.

Så känner du igen bluffen

Bluffinläggen är ofta välgjorda och ser ut att komma från vanliga människor – inte från ett företag. Här är några tecken att hålla utkik efter:

  • Du måste betala för att få en “gratis” gåva
  • Länken går till en okänd domän, inte Åhléns officiella sida
  • Språket i inlägget kan kännas lite “off”
  • Det finns ingen information om kampanjen på Åhléns egen hemsida

Uppmanar till vaksamhet i sociala medier

Åhléns uppmanar nu alla att vara extra vaksamma när de rör sig i sociala medier – och att aldrig klicka på länkar från okända avsändare.

“Rapportera misstänkta inlägg till Facebook och sprid gärna vidare så fler slipper bli lurade”, skriver företaget.

Bedrägerier av det här slaget har blivit allt vanligare. Och även om Åhléns är i skottgluggen just nu, är de långt ifrån ensamma om att utnyttjas. Flera stora varumärken har under året blivit indragna i liknande kampanjer – helt utan deras vetskap.

Läs också

Att vara kritisk, dubbelkolla avsändaren och aldrig uppge sina kortuppgifter i samband med oklara kampanjer är några av de bästa sätten att skydda sig.

Ads by MGDK