Startsida Nyheter Ilska efter Icas nya reklam – facket slår larm: ”Ren...

Ilska efter Icas nya reklam – facket slår larm: ”Ren okunskap”

Ica, Ica Maxi
Alexanderstock23 / Shutterstock

En färsk reklamfilm från Ica har skapat stor irritation inom fackliga kretsar. Kritiker menar att filmen sprider en felaktig bild av fackets roll – och nu krävs att matjätten tar ansvar.

Just nu läser andra

Icas reklamfilmer har i över två decennier blivit en självklar del av svensk tv-kultur. Men den senaste reklamfilmen där karaktären Ica-Stig utser sommarvikarien ”Astrid” till facklig representant har skapat rejält med ilska. Kritiker menar att den ger tittarna en direkt felaktig bild av hur facket fungerar, skriver Nyheter24

Facket rasar: ”Oerhört upprörande”

Christine Marttila, ordförande för LO-distriktet i Västsverige, är starkt kritisk till hur Ica framställer valet av fackliga representanter i reklamfilmen.

– Det är oerhört upprörande när Ica gör så här. Det är absolut inte chefen utan kollegorna själva som väljer fackliga representanter, säger hon till Aftonbladet.

Marttila poängterar att Ica är en stor arbetsgivare som har kollektivavtal, och därför bör känna till grundläggande regler på svensk arbetsmarknad.

Varnar för missuppfattningar

LO-ordföranden oroar sig över att reklamfilmen når många svenskar och riskerar att sprida en skev och missvisande bild av vad facket gör och hur det fungerar.

Läs också

– Det här är farligt eftersom reklamen når en bred publik. Folk kan lätt tro att det är arbetsgivaren som bestämmer över facket, och det stämmer ju inte, säger Marttila.

Kräver att Ica agerar

Christine Marttila vill att Ica omgående tar sitt ansvar genom att antingen göra en ny reklamfilm som rättar till missuppfattningen eller offentligt pudlar för sitt misstag.

– Ica måste tydligt markera att detta är felaktigt. De har ett ansvar att ge korrekt information till allmänheten, säger hon till Aftonbladet.

Ica har ännu inte kommenterat kritiken offentligt.

Ads by MGDK