Startsida Nyheter ”Vem vet var datan hamnar?” – norsk ex-minister varnar för...

”Vem vet var datan hamnar?” – norsk ex-minister varnar för dessa elbilar

Car factory, bilfabrikk, electric, elektrisk, elbil
Shutterstock

Bakom framgångarna ser den tidigare norska transportministern Ketil Solvik-Olsen ett växande hot mot både säkerhet och industri.

Just nu läser andra

Den tidigare norska transport- och kommunikationsministern Ketil Solvik-Olsen ifrågasätter de kinesiska elbilarnas expansion – med fokus på data, teknologi och råvaror – och sätter först ljuset på tilliten innan marknadsutvecklingen ens nämns.

Han avfärdar försäkringar om dataskydd som otillräckliga och lyfter sin grundläggande misstro mot var uppgifterna kan hamna.

– De kan säga hur mycket de vill att all data dessa bilar samlar in här stannar här i Europa. Men jag litar helt enkelt inte på det, för de representerar ett helt annat samhällssystem än vårt. Vad vet vi med 100 procents säkerhet om vem som har tillgång till denna datainsamling? Vad vet vi med säkerhet om att den inte delas?, säger han till norska Motor.

I nästa steg placerar Solvik-Olsen frågan i ett större geopolitiskt ramverk – inte som ett vanligt handelsargument utan som en konflikt om inflytande.

Därefter kommer hans ekonomiska resonemang: frihandel förutsätter förtroende, men vad händer när makt koncentreras till en aktör?

Läs också

– Jag är ju nationalekonom och tror på frihandelns principer: Om alla litar på varandra ska alla specialisera sig på sitt och handla. Men om vi inte litar på varandra kan man inte låta ett land kontrollera 90 procent av världens förekomster av sällsynta mineraler. Samma gäller teknologi: Om det stod tusen kineser och filmade runt om i Oslo skulle man börja undra vad de höll på med. Istället är det flera tusen kinesiska bilar som rullar runt, alla ganska välutrustade med kameror och liknande. Vem vet var datan hamnar?

I Sverige säljer MG starkt med modeller som MG4 och MG5, BYD är ett av de snabbast växande märkena och Volvo ägs av kinesiska Geely.

I Norge följer utvecklingen samma bana: elbilarna lockar med låga priser och hög utrustningsnivå. Solvik-Olsen uttrycker oro för säkerhet, teknologi och datainsamling – men också för hur Kinas växande makt över sällsynta mineraler kan styra industrins villkor.

Ads by MGDK