Med ett nytt solid state-batteri körde en elbil från Stuttgart till Malmö utan att behöva ladda – och hade fortfarande ström kvar för ytterligare tio mil.
Just nu läser andra
Mercedes nya batteriteknik har utvecklats vid företagets anläggning i Stuttgart och på Formula 1-fabriken i Storbritannien. Företaget hoppas att räckvidden ska bli standard för deras bilar kring 2030 och att tekniken snart ska kunna masstillverkas.
– Vårt mål är att serieproducera innovationer som denna i slutet av decenniet och erbjuda våra kunder en ny nivå av räckvidd och komfort, säger Markus Schäfer, utvecklingschef hos Mercedes, enligt Carup.
Från Stuttgart till Malmö – utan laddstopp
Resan började vid Mercedes huvudfabrik i Stuttgart. Testteamet körde längs Autobahn A7, Europas längsta motorväg som sträcker sig nästan 100 mil från Österrikes gräns upp till Danmark. För att nå målet behövde förarna hålla en jämn hastighet och köra bränslesnålt.
Efter att ha passerat norra Tyskland tog teamet sig över Själland, genom Köpenhamn och vidare över Öresundsbron. När bilen parkerades vid utsiktsplatsen i Limhamn fanns fortfarande nog med laddning för att nästan nå Halmstad.
En gruppbild togs vid bron – ett symboliskt ögonblick för Mercedes som länge kritiserats för att halka efter sina asiatiska konkurrenter.
Läs också
För Mercedes, som tappat mark på bland annat den kinesiska marknaden och planerar att satsa på billigare modeller, blev resultatet ett viktigt genombrott. Företaget ser nu ljusare på framtiden och hoppas kunna återta en stark position på elbilsmarknaden.