Att kontrollera batteriet i en begagnad elbil kan verka enkelt. Men bakom siffrorna döljer sig en rad fallgropar – och experter menar att många tester ger en alltför optimistisk bild.
Just nu läser andra
När elbilar blir äldre förändras batteriernas motstånd, något som i sin tur kan påverka mätresultaten.
– Ökat internt motstånd minskar räckvidden, särskilt i äldre fordon, vilket gör att det kapacitiva SoH ofta blir för optimistiskt, säger Patrick Schabus till Carup.
Begreppet SoH, eller ”State of Health”, ska egentligen visa batteriets kapacitet i jämförelse med när det var nytt. Men trots att värdet ska vara oberoende av temperatur och körbeteende, kan båda faktorerna i praktiken påverka utfallet.
Enligt Schabu är SoH alltså inte alltid SoH.
För att få en mer tillförlitlig bild rekommenderas istället ett energitest, där den användbara energin i batteriet mäts. Ett fordon med 90 procent energetiskt SoH innebär att 90 procent av den ursprungliga räckvidden fortfarande kan utnyttjas.
Att tolka testerna blir än mer komplicerat eftersom vissa analyser görs på hela batteripaketet, medan andra går ner på cellnivå och undersöker cellernas laddning och balansstatus. Enligt Aviloo ska mätningen ske vid 23 grader Celsius för att ge exakta värden.
– Endast på detta sätt kan vi fastställa laddningsstatusen för varje enskild cell med precision – betydligt mer exakt än fordonets BMS (Battery Management System), uppger Aviloo.
Läs också
Det växande intresset för batteritester märks tydligt på begagnatmarknaden. Allt fler köpare efterfrågar testresultat, och flera stora svenska bilhandlare erbjuder nu olika lösningar – även om branschen som helhet ännu inte hängt med i utvecklingen.