De 17-åriga pojkarna publicerade en video av sitt agerande på nätet.
Just nu läser andra
De 17-åriga pojkarna publicerade en video av sitt agerande på nätet.
Vad har hänt?

Två 17-åriga pojkar i Shanghai har fått en räkning på 2,2 miljoner yuan (2 884 000 kronor) efter att ha urinerat i en buljonggryta på en Haidilao-hotpotrestaurang, rapporterar BBC.
Stunten, som filmades och delades på nätet, väckte snabbt nationell upprördhet och rättsliga följder.
Viralt spratt väcker ilska

Händelsen inträffade i februari när tonåringarna, enligt uppgift berusade, filmade sig själva när de urinerade i hotpotbuljongen. Videon blev viral och möttes av kraftig kritik från allmänheten.
Även om det inte bekräftades att några gäster faktiskt åt av den förorenade buljongen, var skadan på restaurangens rykte betydande.
Haidilao agerade snabbt för att begränsa skadan

Läs också
För att lugna sina kunder erbjöd Haidilao full återbetalning och generös kompensation till över 4 000 gäster som besökte restaurangen mellan den 24 februari och den 8 mars.
Restaurangen bytte också ut all hotpotutrustning och genomförde omfattande rengöring och desinfektion.
Krävde över 30 miljoner kronor i skadestånd

I mars lämnade Haidilao in en stämningsansökan på mer än 23 miljoner yuan (30 130 000 kronor), med hänvisning till ekonomiska förluster kopplade till kundkompensation, utrustningsbyte och skadat rykte.
Företaget hävdade att tonåringarnas agerande fick långtgående konsekvenser för verksamheten.
Domstol: Tonåringarna kränkte egendoms- och anseenderättigheter

En domstol i Shanghai slog fast att tonåringarnas beteende utgjorde en kränkning av restaurangens egendomsrätt och offentliga anseende.
Läs också
Deras agerande betecknades som en ”förolämpning” som orsakade omfattande obehag och förorenade restaurangens material.
Föräldrar hålls ekonomiskt ansvariga

Domstolen fann också att tonåringarnas föräldrar hade brustit i sin skyldighet att utöva tillsyn över sina barn.
Som följd ålades föräldrarna att bära hela den ekonomiska bördan för skadeståndet.
Uppdelning av böterna på 2,8 miljoner kronor

Av det totala beloppet gick nästan 2 620 000 kronor till skador på Haidilaos verksamhet och rykte.
Ytterligare 169 000 kronor täckte förluster i porslin och rengöringskostnader för en cateringpartner, medan nästan 93 200 kronoe gick till advokatkostnader.
Extra kompensation frivillig

Läs också
Domstolen klargjorde att all extra kompensation som Haidilao erbjöd sina gäster – utöver den faktiska notan – var ett affärsbeslut.
Tonåringarna var därför inte ansvariga för dessa utbetalningar.
Haidilaos rykte står på spel

Haidilao är känt för sin exceptionella kundservice och erbjuder till exempel manikyr till kvinnor och sockervadd till barn.
Att upprätthålla sitt familjevänliga rykte har varit en nyckel till företagets snabba globala expansion, vilket gör denna skandal särskilt skadlig.
Sprattens tidsålder

Fallet fungerar som en tydlig varning om de verkliga konsekvenserna av så kallade nätpranks, särskilt när de rör folkhälsa eller säkerhet.
Läs också
Det som tonåringarna sannolikt såg som ett skämt slutade med miljontals kronor i kostnader och ett skadat rykte.