En ny omfattande tysk studie visar att fri hastighet på Autobahn kostar liv. Med siffror som pekar på kraftigt minskade dödsfall och olyckor vill forskare nu att politikerna inför en fast gräns på 120 km/h.
Just nu läser andra
Sedan den 6 maj 2025 är Patrick Schnieder Tysklands transportminister. Ännu har han inte tagit ställning till frågan om hastighetsgränser, men hans företrädare Volker Wissing var tydlig: inget stopp för fri fart. Trots detta ökar pressen.
Forskarna vid Ruhr-Universität Bochum presenterar nu den största studien på området sedan 1977. Deras slutsats är skarp – fri hastighet på Autobahn kostar liv. Om en gräns på 120 km/h införs beräknas 58 människor räddas varje år, motsvarande en minskning med 35 procent.
– Resultaten visar 9 procent färre olyckor med lindriga skador, 26 procent färre olyckor med allvarliga skador och 35 procent färre dödsolyckor till följd av en lokal hastighetsgräns på 120 km/h, skriver forskarna, enligt Carup.
Studien baseras på trafikdata från halva motorvägsnätet under åren 2017–2019. Forskarna har analyserat väder, trafikflöden och vägförhållanden och konstaterar att sträckor utan gräns leder till betydligt fler och allvarligare olyckor än de med begränsning.
Särskilt uppseendeväckande är att riskerna ökar mest på mindre trafikerade vägsträckor och vid på- och avfarter.
Läs också
Det är första gången på nästan 50 år som forskningen granskat Autobahn så ingående. Redan 1977 kom ett experiment fram till att en gräns på 130 km/h kunde minska dödsfallen med 20 procent. Den nya studien går längre och presenterar ännu mer detaljerade bevis.