Allt färre svenskar delar egna inlägg på öppna sociala medier. I dag är det knappt hälften av befolkningen som regelbundet publicerar något själva, enligt Internetstiftelsens nya rapport. Samtidigt växer intresset för mer privata plattformar som erbjuder slutna rum och direkta samtal.
Just nu läser andra
Minskad vilja att publicera eget innehåll
Enligt Internetstiftelsens färska undersökning Svenskarna och internet 2025 är det endast 45 procent av svenskarna som regelbundet delar något eget på sociala medier. Det är en nedgång med fyra procentenheter jämfört med året innan.
Framför allt är det unga män som dragit sig tillbaka från att publicera inlägg. Istället använder många sociala medier mest för att ta del av andras innehåll.
– Ju större tjänsterna blir, desto mer fylls de av material som användarna inte bett om. Då känner man sig mer som en konsument än som en del av samtalet, säger Måns Jonasson, internetexpert vid Internetstiftelsen, rapporterar SVT Nyheterna.
Youtube och Facebook fortsatt störst
De fem mest använda sociala medierna bland svenskarna är Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat och Linkedin. Men även på dessa plattformar minskar alltså andelen som själva bidrar med innehåll.
Trenden visar på en förskjutning i hur sociala medier används – från att vara platser där många ville synas till att bli forum där man hellre tar del av andras inlägg.
Slutna grupper lockar fler
Läs också
Samtidigt ökar användningen av slutna medietjänster, där kommunikationen sker i mindre och mer privata sammanhang. Chattappen Whatsapp har exempelvis vuxit tre år i rad, enligt Internetstiftelsen.
– Många lämnar de öppna sociala medierna och ägnar sig istället åt att skapa innehåll i mindre grupper. Det är en tendens vi har sett i många år, säger Måns Jonasson.
Utvecklingen pekar på en tydlig förflyttning – från det offentliga flödet till mer intima digitala rum, där människor upplever att de har större kontroll över vad som delas och med vem.