Det uppskattas att upp till 60 % av Rysslands olje- och gasexport passerar genom detta vattenområde.
Just nu läser andra
Det uppskattas att upp till 60 % av Rysslands olje- och gasexport passerar genom detta vattenområde.
Finska viken

Inklämd mellan Finland och Estland är Finska viken bara omkring 130 kilometer bred på sin bredaste punkt – ändå kan dess geopolitiska betydelse knappast överskattas.
Denna smala vattenremsa kan bli en tändpunkt om spänningarna mellan Nato och Ryssland utvecklas till en öppen konflikt.
Mer än en farled

Trots sin ringa storlek – något större än Wales – fungerar viken som en strategisk maritim och luftburen bro mellan Ryssland och resten av världen.
Den är en viktig exportrutt som ger Moskva tillgång till globala marknader, även under hårda internationella sanktioner.
Skuggflottan glider igenom

Läs också
Rysslands så kallade ”skuggflotta” seglar regelbundet genom dessa vatten.
Fartygen har ofta oklara ägarförhållanden och används för att i tysthet exportera olja och gas – och därmed kringgå sanktioner som är avsedda att begränsa Moskvas möjligheter att finansiera sitt krig.
Deras rörelser fortsätter till stor del utan insyn.
Estland slår larm

Estlands utrikesminister Margus Tsahkna varnade för omfattningen av verksamheten.
”Ryssland använder denna korridor för att exportera 60 % av olja och gas från Ryssland,” sade han till ABC News.
Läs också
”Det är mycket intensivt. Vi talar kanske om 400 eller fler fartyg per vecka. Det är enormt.”
NATO riktar blicken mot viken

Tsahkna betonade att om en konflikt skulle bryta ut, skulle NATO:s styrkor snabbt agera för att stänga korridoren.
”Den kommer att stängas och kontrolleras helt av NATO, våra allierade och oss själva,” sade han.
Men för närvarande har Ryssland fortfarande laglig rätt att navigera i vattnet.
Varför viken är viktig för Ryssland

Sanktionerna har drabbat den ryska ekonomin hårt, men viken förblir en livlina.
Läs också
Genom den transporterar Moskva energiexporter som genererar avgörande inkomster till militären.
Den smala korridoren är en av få sjövägar som fortfarande ger Ryssland direkt tillgång till världsmarknaderna.
En huvudvärk för västerländska sanktioner

Säkerhetsanalytikern Tom Keatinge förklarar betydelsen av Rysslands skuggflotta:
”Den har gjort det möjligt för Ryssland att hålla sina kassor välfyllda och dämpa effekterna av sanktionerna avsevärt,” sade han till The Sun.
Med begränsad tillsyn bidrar dessa fartyg till att finansiera Kremls krigsinsats trots internationellt tryck.
Ett farligt spel i luften

Läs också
Det är inte bara sjövägen som väcker oro. Luftrummet över viken blir alltmer trafikerat av militära flygplan från båda sidor.
”Det flyger många militärplan över området … det är mycket känsligt för ryssarna,” påpekade Keatinge och beskrev situationen som instabil.
Ökande kränkningar av luftrummet

Ryska flygplan har trängt in i estniskt luftrum åtta gånger sedan invasionen av Ukraina 2022.
Fyra av dessa kränkningar inträffade bara i år, vilket väcker växande oro bland Natos ledare över Moskvas alltmer provocerande militära hållning.
Den fräcka MiG-31-incidenten

Ett av de mest oroande senaste fallen inträffade när tre ryska MiG-31-stridsflygplan flög in i Natos luftrum över viken.
Läs också
De stannade där i tolv minuter och flög nästan 200 kilometer västerut.
Tjänstemän kallade händelsen ”enastående fräck”, vilket ledde till allvarliga diplomatiska konsekvenser.
NATO svarar

Estland svarade med att begära konsultation enligt artikel 4 i NATO:s fördrag.
Alliansen utfärdade ett skarpt uttalande och varnade för att den skulle använda ”alla nödvändiga militära och icke-militära medel” för att försvara sig.
Den fördömde också Ryssland för att uppvisa ett ”mönster av alltmer oansvarigt beteende”.
Estland visar återhållsamhet – för tillfället

Läs också
Trots den tydliga kränkningen valde Estland att inte svara militärt.
”Det fanns ingen omedelbar militär hotbild mot Estland den här gången,” sade Tsahkna.
Men han klargjorde att NATO:s protokoll finns på plats om situationen skulle förvärras: ”Nato hade kunnat agera.”