Postnord slår larm om en växande trend där bedragare utnyttjar e-handeln. En ny metod får både köpare och säljare att stå med förlust – och skulden läggs på postens egna anställda.
Just nu läser andra
Nätshoppare luras – ny bluff sprider sig snabbt

Postnord slår larm om en växande trend där bedragare utnyttjar e-handeln. En ny metod får både köpare och säljare att stå med förlust – och skulden läggs på postens egna anställda.
Så går bluffen till

Efter att paketet levererats byter bedragaren ut innehållet mot något av liknande vikt. Sedan skickas paketet tillbaka – med påståendet att en Postnord-medarbetare stulit varan.
En annan variant: “Paketet kom aldrig fram”

I vissa fall hävdar mottagaren att leveransen aldrig skett. På så vis försöker bedragaren få pengarna tillbaka – trots att varan faktiskt mottagits.
Drabbar både företag och privatpersoner

Bedrägerierna slår hårt mot småföretagare och privatpersoner som säljer dyrare produkter på nätet. Förlusterna kan snabbt bli stora när köpare utnyttjar systemet.
“Vi ser en tydlig ökning”

– Det handlar fortfarande om låga nivåer, men ökningen är tydlig, säger Axel Larsson, säkerhetschef på Postnord.
Framför allt gäller det varor som kostar lite mer – där risken är större, rapporterar TV4 Nyheterna.
Vaksamhet krävs vid nätköp

Läs också
Postnord uppmanar både köpare och säljare att vara extra noggranna. Bedragarna blir allt mer sofistikerade – och minsta misstag kan bli dyrt.
Så skyddar du dig
Postnord rekommenderar att du alltid:
– kontrollerar vem du handlar med
– väljer etablerad marknadsplats
– använder köpskydd vid dyra affärer
“Välj rätt – och var uppmärksam”

– Det viktigaste är att göra affärer med rätt person och rätt tjänst, säger Axel Larsson.
Genom att vara uppmärksam och välja seriösa plattformar kan risken för bedrägeri minska rejält.