Fraktfällor och falska betalningar. Det är inte bara köpare som riskerar att bli lurade på nätet. Även den som säljer prylar via digitala marknadsplatser kan hamna i bedragarnas fällor.
– Det är faktiskt ganska vanligt, säger Jan Olsson, kriminalkommissarie vid Nationellt it-brottscentrum.
Just nu läser andra
Påhittad försäkring – och pengarna försvinner
Ett av de vanligaste tricken just nu är falska frakt- och försäkringskostnader. Bedragaren ber säljaren betala en ”transportförsäkring” som ska återbetalas senare – vilket aldrig sker.
– Försäkring är ett ganska nytt grepp. Tidigare handlade det om påstådda tullavgifter eller liknande. Men när du som säljare ska betala något – då ska varningsklockorna ringa, säger Olsson, enligt TV4 Nyheterna.
Bank-id-bedrägeri mot säljare
Polisen har nyligen fått in fall där bedragare använt bank-id för att tömma säljares konton. Offren uppmanades att följa en länk för att ta emot betalningen – men hamnade på en falsk sida.
Efter att ha identifierat sig två gånger var pengarna borta.
– Två inloggningar med bank-id krävs för att flytta pengar, så när det händer kan hela kontot tömmas, säger Olsson.
Triangelbedrägeri – du kan bli misstänkt
En annan avancerad metod kallas triangelbedrägeri. Där agerar bedragaren mellanled mellan en riktig köpare och en säljare. Köparen betalar i god tro – men pengarna hamnar hos en tredje part, och bedragaren tar varan utan att ha betalat.
– När vi följer pengarna hamnar vi ofta hos den första säljaren, som i början misstänks för brott. Det löser sig nästan alltid, men det visar hur sofistikerade de här bluffarna har blivit, säger Olsson.
Så skyddar du dig som säljare
Jan Olsson uppmanar alla att hålla sig till plattformarnas egna betalningslösningar och att aldrig betala något i samband med en försäljning.
– Och gör helst bara affärer med personer som känns trovärdiga. På Facebook till exempel finns ingen säker betalningsfunktion, så där gäller det att vara extra försiktig, säger han.