Mordet på den amerikanske profilen Charlie Kirk blev årets mest googlade nyhet i Sverige. Samtidigt visar Googles nya söktrender att svenskarna under 2025 fastnade för allt från seriemördare på Netflix till cappuccino hemma i köket – och en kinesisk samlardocka som spårat ur på Tiktok.
Just nu läser andra
Google listar årets stora sökintressen
Google Sverige har släppt sin sammanställning över 2025 års söktrender: en sorts temperaturmätare på vad som fångat svenskarnas uppmärksamhet i nyhetsflödet, kulturvärlden och vardagslivet. Högst upp hamnar händelser och namn som stack ut snabbt och stort. Enligt Google toppade Charlie Kirk både listan över nyhetshändelser och den över mest trendande sökningar, skriver SvD.
Listan visar också den typiska mixen av Sverige 2025: tunga nyheter sida vid sida med popkultur, sport och praktiska “hur gör man”-frågor.
Mordet som dominerade nyhetsgooglandet
Videoklippen och rapporteringen kring mordet på Charlie Kirk spreds globalt – och nyfikenheten nådde även Sverige. Det gjorde händelsen till årets största nyhetssökning här, enligt Googles trendlista.
Bakom toppnoteringen ligger sannolikt både det dramatiska nyhetsläget och att det rörde en polariserande offentlig person. När en sådan händelse exploderar i sociala medier följer många upp med att söka mer bakgrund, klipp och förklaringar.
Seriemördare, tv-serier och stora kulturfrågor
Årets mest sökta tv-serie blev Netflix-produktionen “Monster: Berättelsen om Ed Gein”. Seriemördaren Ed Gein tog dessutom en framskjuten plats även bland årets mest trendande sökord, vilket pekar på hur starkt true crime-genren fortsätter att greppa publiken, enligt SvD.
Läs också
Utöver detta syns ett brett kulturintresse i listorna, där både nya produktioner och stora kändisnamn driver trafiken.
Kaffet i centrum – “hur gör man en cappuccino?”
Bland årets vanligaste “hur”-frågor är en tydlig vinnare: Hur gör man en cappuccino? Google beskriver 2025 som ett år med ovanligt många kaffesökningar.
En rimlig förklaring är att fler försöker göra “lyxkaffe” hemma i stället för att köpa ute – inte minst i en tid där kaffepriserna diskuterats mycket. Sökningen säger något större om året: när vardagen blir dyrare ökar också intresset för smarta alternativ och nya rutiner i hemmet.
Labubu-febern och jakten på äkta varor
Ett av årets mest oväntade trendord är “Labubu”. Figuren – en samlardocka från kinesiska Pop Mart – har blivit ett globalt fenomen och syntes överallt i svenska flöden under 2025, skriver elle.se
Att Labubu klättrade så högt i Googles listor hänger ihop med två saker: dels den virala spridningen i sociala medier, dels osäkerheten kring kopior. Många verkar ha googlat för att förstå vad Labubu är och hur man skiljer äkta produkter från piratkopior.
Läs också
Sökåret 2025 – en spegel av oro och nyfikenhet
Helhetsbilden från Googles söktrender är tydlig: 2025 var ett år där stora nyhetshändelser satte tonen, men där vardagsfrågor och nätkultur samtidigt tog enorm plats. Mord och kriser drog uppmärksamheten mot nyhetsflödet, true crime och kändisar dominerade underhållningen – och i köket försökte folk få till cappuccinoskum som på café.
Kort sagt: svenskarnas googlande visar ett år av både oro, eskapism och praktisk nyfikenhet.