De nya reglerna för AM-körkortet närmar sig – och förändringarna väcker redan starka reaktioner.
Just nu läser andra
Bakom justeringarna finns höga säkerhetsambitioner, men flera röster varnar nu för oväntade konsekvenser som kan påverka tusentals unga.
Hårdare krav
Från 1 februari 2026 görs AM-utbildningen om för att följa EU-regler.
Den kortas inte – den byggs ut. I stället för dagens tolv utbildningstimmar ska eleverna nu igenom minst sjutton, med mer teori och mer körning, enligt Carups rapportering.
Transportstyrelsen framhåller att den nya modellen ska spegla en mer komplex trafikmiljö och ge bättre förberedda förare, och att utbildningen ska omfatta både två-, tre- och fyrhjuliga fordon, inte bara moped.
Kostnaden skenar
För trafikskolorna innebär fler lektioner att priset stiger kraftigt. Branschen räknar med flera tusenlappar extra för ett AM-kort, något som gör att många familjer helt enkelt inte har råd.
Läs också
Särskilt utsatta är ungdomar på landsbygden där mopedbil eller A-traktor ofta är avgörande för att ta sig till skola, fritidsaktiviteter eller extrajobb.
A-traktorer under lupp
Samtidigt fortsätter polisens kontroller av A-traktorer.
Trafikpoliser vittnar om att en mycket stor andel fordon har brister, som trimmad hastighet eller felaktiga säten.
Förhoppningen från myndighetshåll är att en mer omfattande AM-utbildning ska ge bättre kunskap om fordonens begränsningar och öka respekten för reglerna.
Så blir nya AM-kortet
Den nya utbildningen ska ske hos godkända utbildare och innehålla fördjupad teori om trafikregler, risker och fordonskunskap, tillsammans med mer praktisk körning i olika trafikmiljöer.
Läs också
Elever får börja den praktiska delen vid 14 år och 9 månader om de har körkortstillstånd.
Först när utbildaren bedömer att målen är nådda får eleven skriva teoriprovet hos Trafikverket. Godkänd utbildning gäller i fem år innan den behöver förnyas.
Källa: Carup