Startsida Trafik Mörkerkörningens dolda risk – och misstaget många bilförare gör

Mörkerkörningens dolda risk – och misstaget många bilförare gör

Car lights
mpohodzhay / Shutterstock.com

Mörkerkörning är en annan sport än att köra i dagsljus. Allt går fortare, marginalerna blir mindre och misstag syns först när det redan är för sent. Det är också därför många börjar fundera på extraljus när vintern drar in på allvar.

Just nu läser andra

Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige pekar på en grundläggande sak: olycksrisken i mörker är tydligt högre än när det är ljust.

Bra ljus handlar alltså inte om “bling” – det handlar om att hinna se, tolka och agera i tid.

Därför kan ett starkare helljus vara värt det

Ett förstärkt helljus kan ge den där extra framförhållningen som avgör om du hinner bromsa, väja eller upptäcka en fotgängare i tid.

Och i Sverige finns ett relativt generöst regelverk för extraljus som förstärker helljuset, vilket passar ett land med mörka vintrar och många vägar utan gatubelysning.

Tekniken har dessutom gjort extraljus mer lättillgängliga. De är ofta smidigare att montera och mindre känsliga för väder och slitage än förr.

Läs också

Passar extraljus din körning?

Det enkla testet är att titta på ditt eget körmönster. Hur många timmar om året kör du i mörker? Och hur ofta får du faktiskt använda helljuset?

Kör du mest i tät trafik med möten hela tiden, då blir helljuset ändå nedsläckt stora delar av tiden – och då är nyttan av extraljus ofta begränsad

Men kör du landsväg, pendlar tidiga morgnar eller sena kvällar, eller rullar mycket på vägar där det kan dyka upp vilt, då kan skillnaden bli stor.

Alla bilar har inte “bra ljus” från början

Skillnaden mellan olika bilars helljus är större än många tror.

Vissa äldre modeller har helt enkelt för svagt helljus för att ge den sikt som krävs på mörka vintervägar. Samtidigt har en annan trend vuxit: extra starka backljus som gör det lättare att se vid backning.

Läs också

Det kan vara en riktig hjälp om du ofta parkerar på mörka platser – exempelvis små grusvägar, vid arbetsplatser utomhus eller där minsta miss blir dyr.

Sätt ljusen på rätt bil – och på rätt sätt

Om du väl bestämmer dig för extraljus är det smart att montera dem på bilen du faktiskt använder mest under vintern.

Det är inte alltid “finbilen” eller stora familjebilen, utan ofta pendlarbilen som rullar flest mil i mörker.

Och viktigast av allt: installation och justering måste bli rätt. Extraljus ska hjälpa dig – inte blända mötande. Fel inställda ljus är en trafikfara i sig, och kan snabbt göra en bra idé till ett problem.

Slutsats

Extraljus är inget som ersätter bra körning, uppmärksamhet och rätt hastighet.

Läs också

Men för rätt förare, på rätt vägar, kan det vara ett av de mest praktiska sätten att öka säkerheten i vintermörkret.

Källa: M Sverige

Ads by MGDK