Ett test från tyska ADAC visar att populära terrängdäck ger avsevärt sämre säkerhet på vanliga vägar.
Just nu läser andra
Tyska bilistorganisationen ADAC har testat terrängdäck i dimensionen 225/65 R17 – en vanlig storlek för större fordon som Volkswagen Bus. Resultaten var alarmerande.
– Resultatet är tydligt och samtidigt nedslående: terrängdäcken presterar betydligt sämre än referensdäcket för året runt, skriver ADAC.
Testet omfattade olika vägunderlag – torrt, vått, snö och is – och visade att terrängdäcken hade störst brister just där de flesta kör: på asfalt. Endast på snö nådde två av däcken upp till ungefär samma nivå som året-runt-däcket.
Särskilt oroväckande var bromssträckorna. BF Goodrich All Terrain T/A stannade först efter 48,8 meter vid 80 km/h – att jämföra med referensdäcket som stannade på 34 meter. Det bästa av terrängdäcken låg ändå på nära 40 meter.
Läs också
Testet visade dessutom att flera av terrängdäcken hade sämre grepp på vägen och en tendens att sladda. Enligt ADAC innebär detta att körsäkerheten försämras tydligt jämfört med vanliga personbilsdäck, och därför bör man tänka efter noga innan man väljer att använda terrängdäck i vanlig trafik.
Enligt ADAC är bakgrunden till testet att många SUV- och pickupägare i Europa väljer terrängdäck främst av estetiska skäl. Organisationen menar att fordon med sådana däck förmodligen körs mestadels på asfalt, och att det mest utmanande underlaget de möter kan vara lite vått gräs på en campingplats.