EU-kommissionen väntas i dag ta ett steg bort från det hårda förbudet mot nya fossilbilar från 2035. Ett nytt förslag öppnar för fortsatt försäljning i begränsad form – mot krav på klimatkompensation.
Just nu läser andra
Förbudet mjukas upp efter hård press
Efter flera års strid om framtiden för förbränningsmotorn är EU på väg mot en kompromiss. Enligt uppgifter som EU-kommissionen nu väntas bekräfta föreslås en justering av beslutet som förbjuder nyförsäljning av bensin- och dieselbilar från 2035, rapporterar SVT Nyheter.
I stället för ett totalstopp ska det bli möjligt att sälja fossildrivna bilar i begränsad omfattning, förutsatt att utsläppen kompenseras genom andra åtgärder.
Tyskland och Italien drev på
Bakgrunden är ett växande motstånd från flera medlemsländer där bilindustrin är både central och pressad. Tyskland och Italien har varit tydliga med att omställningen inte gått i den takt som förutsattes när beslutet fattades.
Efterfrågan på elbilar har bromsat in, samtidigt som lönsamheten är sämre än för traditionella bilar, enligt branschen.
– Framtiden är elektrisk, men på vägen dit krävs lite mer flexibilitet för att kunna leverera det kunderna faktiskt vill ha, sade Volkswagens vd Thomas Schäfer nyligen, enligt Financial Times.
Läs också
Svensk debatt – delade åsikter
Även i Sverige har frågan blivit politisk stridsmark. SD-ledaren Jimmie Åkesson har kallat förbudet ”verklighetsfrånvänt”, medan klimatminister Romina Pourmokthari (L) har betonat vikten av att Sverige håller fast vid den långsiktiga kursen, enligt SVT.
Hon har samtidigt pekat på att omställningen kan gynna svensk industri.
Grönt stål kan bli nyckeln
En central del i det nya förslaget är att utsläppsmålet justeras. I stället för nollutsläpp ska koldioxidutsläppen minska med 90 procent till 2035 jämfört med 2021 års nivåer.
Enligt Handelsblatt vill EU-kommissionen knyta detta till kompensationskrav, där bland annat användning av grönt stål lyfts fram. Det kan bli ett lyft för svenska satsningar som Stegra och Hybrit, som producerar fossilfritt stål.
Kritiken: ”Ett stort misstag”
Alla är dock långt ifrån överens. Vägtrafiken står för runt 20 procent av EU:s totala koldioxidutsläpp, och när förbudet infördes kopplades det direkt till målet om klimatneutralitet 2050.
Läs också
Reuters beskriver förslaget som ett tydligt avsteg från EU:s tidigare miljölinje. Simone Tagliapietra vid tankesmedjan Bruegel är starkt kritisk.
– Det hjälper knappast biltillverkarna, eftersom elektrifiering ändå är industrins framtid. Samtidigt riskerar det att allvarligt underminera Europas roll som global klimatledare, säger hon till Financial Times.
Besked i dag – beslut senare
Förslaget presenteras vid en presskonferens under eftermiddagen. Därefter väntar förhandlingar i både EU-parlamentet och ministerrådet innan ett slutgiltigt beslut kan fattas, skriver SVT.
Om förslaget går igenom kan det bli den största kursändringen i EU:s klimatpolitik på bilområdet sedan 2035-beslutet togs.