Verkstaden krävde 200 000 kronor.
Just nu läser andra
När telefonen ringde och verkstaden sa att bilen fungerade igen, var det som att en vikt släppte från bröstet. Oliver Nygren, 23, beskriver det som en enorm lättnad:
– De ringde upp mig och sa ”din bil funkar, den fungerar som den ska”. Det var en sån jäkla lättnad.
Det var Speedy-verkstaden som till slut kunde lösa problemet för 13 000 kronor. Då hade han redan varit igenom en mardrömsmånad, där märkesverkstaden ville ta 200 000 kronor – mer än vad bilen kostade.
– Jag förstod direkt att det inte fanns något alternativ. Försäkringsbolaget täckte inte, bilen var ett år för gammal. Och bilhandlaren hade gått i konkurs, säger han enligt Carup.
Läs också
Felet började som tillfälliga varningar i februari men eskalerade snabbt till kraftbortfall. När bilen stannade mitt på en motorväg gav han upp och lämnade den till verkstad. En mjukvaruuppdatering hjälpte inte. När bilen stannade helt på landsväg kom domen: växellådan måste bytas.
Men så skickade hans pappa en Youtube-video. I den beskrev en annan ägare exakt samma problem: en trasig solenoid och packning i växellådans mekatronikenhet.
När Oliver såg Youtube-klippet som beskrev en defekt solenoid i växellådan insåg han direkt att det rörde sig om exakt samma problem som med hans egen bil – beskrivningen stämde in i detalj.
Han beställde ett reparationskit från Slovakien för cirka 3 300 kronor och tog kontakt med märkesverkstaden, som gick med på att utföra jobbet men krävde 18 000 kronor och kunde inte lämna någon garanti. I stället vände sig Oliver till en Speedy-verkstad.
Han beskriver att det mest frustrerande i hela processen var att han själv fick ta reda på vad som var fel, vilken del som behövdes och hur det skulle lösas – medan de professionella verkstäderna stod passiva. Känslan av att vara helt ensam i situationen var stark.