En epok går i graven när Porsche lägger ner sina ikoniska bensindrivna sportmodeller.
Just nu läser andra
När den sista Porsche Boxster och Cayman rullar ut från fabriken i oktober 2025 är det slutet på en era. Modellerna i 718-serien, kända för sin sportighet och historia, avslutas utan direkt efterträdare. Det bekräftar Frank Wiesmann, produktkommunikationschef för Porsche i Nordamerika.
Att 2024 blev det sista helåret för de bensindrivna 718-modellerna är redan historia i Europa, där bilarna inte längre får säljas på grund av nya cybersäkerhetsregler. Nu fasas de ut globalt – trots att försäljningen ironiskt nog ökade med 15 procent till 23 670 bilar i fjol. Under första kvartalet 2025 har försäljningen dock rasat med 22 procent, en väntad effekt när tillgången försvinner från stora marknader, enligt Carup.
Till skillnad från tidigare modellskiften kommer ingen direkt ersättare. Elversioner av både Boxster och Cayman är på väg, men lanseringen dröjer. Vid en årsstämma nyligen sa vd Oliver Blume att de nya elbilarna kommer på ”medellång sikt” och att de blir ”ännu mer dynamiska, ännu mer kraftfulla, med en ren körupplevelse”.
Förseningarna väcker frågor, särskilt sedan svenska Northvolt – som varit tänkt som batterileverantör – gått i konkurs. Enligt tysk press kan detta vara en orsak till att utvecklingen dragit ut på tiden.
Läs också
Porsche har också backat från sitt tidigare mål om att 80 procent av försäljningen ska vara eldriven till 2030. Trots detta fortsätter märket utveckla bensinmotorer. Cayenne och Panamera lever vidare med förbränningsmotor långt in på 2030-talet, och en ny V8 med dubbelturbo utvecklas nu för att möta Euro 7-kraven.