Bara sex kilometer över gränsen kan ge böter – här är misstagen som får dig fast på bild.
Just nu läser andra
Fartkameran blixtrar tidigare än du tror
Runt om i Sverige finns över 2 500 fartkameror strategiskt placerade längs vägarna. De har ett enda syfte: att få bilister att sakta ner. Och det fungerar. Enligt Trafikverket räddar fartkamerorna ungefär 20 liv varje år och förebygger runt 70 allvarliga olyckor. Men hur mycket för fort måste man köra för att fastna?
Svaret är: inte mycket.
Kör du mer än sex kilometer i timmen över den tillåtna gränsen, riskerar du att bli fångad på bild, skriver bilsajten CarUp.
Ny teknik ska få fler fartsyndare fast
Under 2025 har Trafikverket börjat installera en ny typ av kamera – Argus 4 – med ännu bättre precision. Polisen hoppas att dessa ska öka antalet lagförda fortkörare, särskilt eftersom bara en tredjedel av alla kamerabilder i dag leder till böter.
Läs också
Varje år skickas 350 000–400 000 bilder från fartkamerorna till polisens ATK-avdelning i Kiruna. Men endast cirka 120 000–130 000 av dessa leder till en bot. Ofta beror det på att föraren inte går att identifiera, till exempel för att ansiktet är otydligt, skylten är skymd eller för att bilen kommer från utlandet.
Så fungerar identifieringen
När en bild kommer in till ATK-avdelningen granskas den noggrant. Ljusstyrka och kontrast justeras för att försöka urskilja ansikten eller registreringsskyltar.
– Vi jämför bilden med uppgifter i pass- och körkortsregister för att kunna identifiera föraren, säger Lis Marie Svonni, chef för ATK-avdelningen.
Endast föraren är av intresse – passagerarsätet maskeras alltid i bildmaterialet. Om polisen lyckas identifiera rätt person skickas en underrättelse med bildbevis hem till fordonsägaren, tillsammans med information om hur man kan bestrida beslutet.
Ny funktion gör det svårare att smita
Tidigare gick det inte att lagföra bilar som fångades när de körde om ett annat fordon, eller om flera bilar syntes på samma bild. Men det är det slut på nu. En ny funktion i fartkamerorna pekar ut exakt vilket fordon som brutit mot hastigheten – även vid omkörning.
– Nu kan vi utreda även dessa situationer, säger Eva Lundberg, utredare på Trafikverket.
Så klarar sig vissa – trots fortkörning
Trots all teknik finns det fortfarande fordon som glider förbi. Framför allt motorcyklar, eftersom de saknar registreringsskylt fram. Detsamma gäller bilar från utanför Norden.
– Vi kan bara utreda fordon med synlig registreringsskylt i fronten och som är registrerade i ett nordiskt land, förklarar Svonni.
Topp 5 – här blixtrar kamerorna mest
Fartkameror i storstäder, tunnlar och infartsleder dominerar listan över de mest aktiva kamerorna i landet. Här är platserna där flest fastnar:
- Bräckemotet–Eriksbergsmotet (Lundbytunneln) – 2 674 träffar
- Nyboda–Lugnet (Södra länken) – 2 639
- Hagenmotet–Gnistängsmotet (Gnistängstunneln) – 2 573
- Karlberg–Värtan (Norra länken) – 2 365
- Björketorp (E22/Lv669) – 935
(Fler kameror i listan finns hos ATK-enheten.)
Det krävs inte mycket för att fastna i en fartkamera – bara sex kilometer för fort kan räcka. Med nya, smartare kameror och bättre bildanalys blir det dessutom allt svårare att smita undan. Så nästa gång du närmar dig en fartkamera – släpp gasen i tid. Eller ännu bättre, kör lagligt. Passa på dig själv och andra i trafiken.