Startsida Bilar Transportstyrelsen varnar: Nya EU-regler kan stoppa tusentals bilar

Transportstyrelsen varnar: Nya EU-regler kan stoppa tusentals bilar

diesel
Best Auto Photo / Shutterstock.com

EU:s förslag om partikelmätning på bilar får besiktningsbranschen att jubla – men Transportstyrelsen varnar för att hundratusentals bilägare riskerar körförbud och dyra reparationer.

Just nu läser andra

Transportstyrelsen slog i sitt remissvar nyligen larm om följderna av EU-kommissionens planerade regeländring. Erfarenheter från länder som redan infört partikelmätning visar enligt myndigheten att många fordon underkänns.

De skriver att även motorbyten kan bli nödvändiga: ”Kostnaden för reparation kan också bli hög då det i många fall inte räcker med att byta partikelfiltret. En renovering eller utbyte av motorn på grund av att den blivit sliten kan behövas, till exempel på grund av att smörjolja passerar kolvringar och förbränns.”

Bakgrunden är EU-kommissionens förslag om nya besiktningsregler, där partikelmätning på fordon med förbränningsmotorer är en av de mest kontroversiella punkterna. Besiktningsbranschen har länge drivit frågan och ordförande Tord Fornander är hård i sin kritik mot dagens system:

– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön, säger han enligt Carup.

Transportstyrelsen säger sig visserligen vara positiv till partikelmätning på dieselfordon, men motsätter sig de föreslagna gränsvärdena. Anders Gunneriusson på myndigheten påpekar att EU vill sätta nivån vid 250.000 partiklar – hämtat från tysk lagstiftning för EURO 6 – men att det enligt förslaget även skulle gälla äldre EURO 5-bilar.

Läs också

Ytterligare en konflikt gäller bensinbilar. EU vill även införa partikel- och NOx-mätning för dessa, men här säger Transportstyrelsen bestämt nej. Gunneriusson förklarar att det ännu inte finns metoder eller fastställda gränsvärden och att kommissionen skyndar för snabbt.

Samtidigt varnar besiktningsbranschen för att en alltför mjuk linje från Sverige skulle få allvarliga följder. Fornander understryker: ”Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera.”

Ads by MGDK