Att gå till läkaren kan kännas stressigt, men mycket hänger på hur du själv förbereder dig. Allmänläkaren Marcus Olausson berättar vad patienter ofta gör fel – och hur du får ut det mesta av ditt besök.
Just nu läser andra
Planera innan du kliver in
Ett läkarbesök är kort – oftast runt 20 minuter – men ska ändå räcka till att lyssna, undersöka och planera behandling. Därför gäller det att tänka igenom vad du vill ta upp i förväg.
– En del börjar rabbla symtom i oordning: ont i magen, knät, huvudet – allt på en gång. Då blir det svårt att förstå vad som är viktigast, säger Marcus Olausson.
Han råder patienter att skriva ner sina frågor och inleda med det viktigaste.
– Säg till exempel: ”Jag har tre saker jag vill prata om, kan vi ta dem i rätt ordning?” Då blir samtalet mer fokuserat och strukturerat, skriver hälsosajten MåBra.
Börja med det allvarliga
Ett vanligt misstag, menar Marcus, är att spara det mest oroande till slutet.
– Det händer att någon nämner i dörren: ”Förresten, jag får ont i bröstet när jag springer.” Då är det ju det vi borde ha pratat om hela tiden, säger han.
Ju tidigare du berättar det viktigaste, desto större chans att läkaren kan bedöma rätt och hinna hjälpa dig på bästa sätt.
Var öppen – inte fastlåst
En annan fälla är att komma till läkaren med en färdig diagnos i huvudet.
– Om någon säger: ”Jag har B12-brist, ta de här proverna,” blir det svårt att föra en öppen dialog, säger Marcus Olausson.
Läs också
Han understryker att det inte handlar om att misstro patienten – tvärtom. Men om man redan har bestämt sig för vad som är fel, kan man missa viktiga nyanser.
Förtroende är grunden
En bra vårdrelation handlar inte om att alltid tycka lika, utan om tillit.
– Vården fungerar bäst när vi känner varandra. Jag vet vem du är och du vet att jag lyssnar, säger Marcus.
Han påminner om att förtroende byggs över tid – genom respekt, öppenhet och tydlighet.
Läkaren har också ansvar
Det är inte bara patienten som kan förbättra mötet, betonar Marcus.
– Ibland lyssnar vi inte tillräckligt. Om någon söker vård flera gånger utan att känna sig hörd, då har vi misslyckats, säger han.
Alla har rätt att bli sedda och lyssnade på – men inte nödvändigtvis att få precis allt de ber om.
– Det viktiga är att jag förklarar varför jag gör som jag gör och försöker möta patienten där de befinner sig, säger Marcus Olausson.