Studie finner utbredd sömnlöshet som eftereffekt av COVID-19

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Har du upplevt detta?

En nyligen genomförd studie ledd av Dr. Huong Hoang från Phenikaa-universitetet i Vietnam har belyst en betydande efterverkan av COVID-19: en utbredd förekomst av sömnlöshet bland de som har drabbats av viruset, inklusive de med milda fall som behandlats hemma.

Forskningen, publicerad i tidskriften Frontiers in Public Health, pekar på de omfattande effekterna av post-COVID-19-komplikationer på sömnmönster, som påverkar individer oavsett infektionens svårighetsgrad.

Insikter från studien

Studien analyserade noggrant svar från 1 056 individer över 18 år som hade upplevt en mild SARS-CoV-2-infektion under de senaste sex månaderna, utan behov av sjukhusvistelse.

Anmärkningsvärt är att ingen av deltagarna hade en historik av sömnlöshet eller psykiska störningar innan de drabbades av viruset.

Resultaten visade att hela 76 procent av deltagarna rapporterade symtom på sömnlöshet, med nästan 23 procent som upplevde allvarliga fall. Dessutom noterade hälften av respondenterna mer frekventa nattliga uppvaknanden, medan en tredjedel rapporterade ökad svårighet att somna, sämre sömnkvalitet och minskad sömnlängd.

Svårighetsgrad av COVID-19 kontra sömnlöshet

Studien fann intressant nog att svårighetsgraden av COVID-19 inte direkt påverkade svårighetsgraden av sömnlöshet, även bland asymptomatiska patienter. Detta tyder på att sömnstörningens prevalens i stor utsträckning är oberoende av hur intensivt viruset påverkade individerna.

Bidragande faktorer

Sömnlöshet förekom oftare bland två specifika grupper: de med kroniska sjukdomar och de som uppvisade symtom på depression eller ångest. Denna korrelation understryker det sammanflätade sambandet mellan fysisk och mental hälsa med sömnkvalitet.

Dr. Hoangs rekommendationer

För att ta itu med denna fråga råder Dr. Hoang mot att normalisera post-COVID-19-sömnlöshet.

För de som är lindrigt påverkade av sömnstörningar föreslår hon enkla livsstilsjusteringar såsom att ta varma duschar före sänggåendet, begränsa mobilanvändning, motionera dagligen och undvika koffein på eftermiddagen.

För mer allvarliga fall som påverkar det dagliga livet i betydande grad rekommenderar Dr. Hoang att söka receptfria sömnmedel och konsultera hälsovårdspersonal om dessa åtgärder visar sig vara ineffektiva.