Ups …
Just nu läser andra
Ups …
En livsfarlig tid att vara ubåtsman

I april 1945 var tjänstgöring ombord på en tysk ubåt i det närmaste en dödsdom.
De allierades ubåtsjakt hade blivit brutalt effektiv – med radar och målsökande torpeder som orsakade förkrossande förluster.
Tyska ubåtar sänktes snabbare än de hann byggas.
Läs också
Den verkliga faran fanns ombord

Kommendörkapten Karl-Adolf Schlitt var ute på sin första patrull som befälhavare när han blev nödig och sökte sig till ubåtens toalett.
Men denna vardagliga handling skulle snart utlösa en katastrof.
Spjutspetstoalett med baksida

Till skillnad från de allierades ubåtar, som använde enkla uppsamlingstankar, hade tyska ingenjörer utvecklat ett avancerat spolsystem som kunde tömma avfall direkt ut i havet – även under ytan.
Utrymmesbesparande och tekniskt avancerat, ja – men också oerhört komplicerat och riskabelt vid felanvändning.
Stolthet före fall

Normalt manövrerades det känsliga toalettsystemet av en särskilt utbildad “spolspecialist”.
Men Schlitt, kanske av stolthet eller genans, försökte spola själv.
En populär teori gör gällande att han inte ville kalla på hjälp på grund av storleken – och stanken – av sitt avfall.
Ett litet fel med stora följder

När spolningen misslyckades tillkallade Schlitt till sist specialisten.
Tragiskt nog öppnade denne den yttre ventilen medan den inre fortfarande var öppen.
Havsvatten strömmade in, blandades med avfallet och samlades på golvet – rakt ovanför ubåtens batterirum.
Giftgas på havets botten

När saltvattnet nådde batterierna utlöste det en kemisk reaktion som skapade klorgas – ett dödligt ämne som användes i Första världskriget.
De giftiga ångorna spreds snabbt i ubåten och hotade att kväva hela besättningen.
Ett desperat uppdykande

With little choice, Captain Schlitt ordered the sub to surface, hoping to vent the gas and save his crew.
U-1206 broke through the waves roughly 16 kilometers off the Scottish coast.
Upptäckta och attackerade

Det dröjde inte länge innan brittiska flygplan fick syn på den uppdykande ubåten. Under den efterföljande attacken dödades en tysk sjöman.
Schlitt fattade det ödesdigra beslutet att sänka ubåten och beordrade evakuering.
Tragedi och tillfångatagande

Tre sjömän drunknade när de försökte nå land. De återstående besättningsmedlemmarna tillfångatogs snabbt av de allierade.
Även om de nu var krigsfångar, var deras mardröm under vattnet äntligen över.
Sänktes dagar före krigsslutet

U-1206 sänktes den 14 april 1945 – bara veckor innan Nazityskland kollapsade.
Hitler tog sitt liv den 30 april, och Tyskland kapitulerade den 8 maj.