Att lämna Svenska kyrkan är gratis via kyrkans egen hemsida – men flera privata sajter tar betalt för samma tjänst. Nu ökar anmälningarna till Konsumentverket, och en av de drabbade beskriver upplevelsen som ”förjävlig”.
Just nu läser andra
Från snabb sökning till dyr faktura
Tonny Ulander, 63, i Göteborg hade länge funderat på att gå ur Svenska kyrkan. En varm julidag i år bestämde han sig. Med mobilen i handen googlade han ”gå ur Svenska kyrkan” och klickade på en länk till Kyrkavgift.se.
– Det kändes smidigt och snabbt. Jag fyllde i några uppgifter, som ålder och lön, och tänkte inte mer på det, säger han till Expressen.
Några dagar senare damp det ner en faktura på 398 kronor – med uppmaningen att betala omgående. Kort därefter kom även en påminnelse, nu på 458 kronor.
Nekades ångerrätt och hotades
När Tonny och hans fru Marie-Louise försökte kontakta företaget för att bestrida betalningen fick de inget svar på telefon. Istället kom ett mejl där bolaget meddelade att köpet inte kunde ångras – och där de även hotade med polisanmälan.
– Jag har inte betalat. Jag får erkänna att jag agerade lite snabbt, men jag tror att många kan råka ut för samma sak. Det luktar bedrägeri lång väg, säger han.
Flera sajter tar betalt för gratis utträde
Läs också
Att gå ur Svenska kyrkan via kyrkans egen webbplats kostar ingenting. Trots det finns flera privata aktörer som tar betalt.
Kyrkavgift.se marknadsför sig med att de hjälper människor att lämna kyrkan ”snabbt och enkelt”. Sajten har anmälts tio gånger till Konsumentverket bara de senaste tre månaderna.
En annan aktör, Digitaliseringsinitiativet, har anmälts 84 gånger sedan 2019 – bland annat för vilseledande marknadsföring och tveksamma säljmetoder. Även Kyrkoutträde är föremål för granskning.
Svenska kyrkan betonar på sin hemsida att de inte samarbetar med några företag som tar betalt för utträde.
Konsumentverket: ”Inte olagligt – men ofta otydligt”
Enligt Julia Ramberg, jurist på Konsumentverket, är det lagligt att ta betalt för den här typen av tjänster. Problemet är att konsumenterna ofta inte förstår att det kostar pengar.
Läs också
– Vi ser att informationen om priset inte alltid är tydlig, särskilt i mobilversionerna av sajterna. Det är en återkommande källa till missförstånd, säger hon.
Juristen: Ångerrätt gäller i de flesta fall
På sin hemsida hävdar Kyrkavgift.se att ångerrätt inte gäller för ”digitala produkter som levereras omedelbart och är personligt anpassade”. Men enligt Konsumentverket är det i regel 14 dagars ångerrätt – såvida kunden inte uttryckligen avsagt sig den.
– Jag ser detta som en tjänst, inte en personlig vara. Konsumenten ska kunna ångra köpet, om de inte aktivt tackat nej till ångerrätten och tjänsten redan fullgjorts, säger Julia Ramberg.
Företaget: ”Vi följer regelverket”
I en skriftlig kommentar säger Kyrkavgift.se att de är transparenta och att tjänsten är laglig.
”Vi beklagar att en användare upplevt vår tjänst negativt. Samtidigt vill vi vara tydliga med att vi följer gällande lagar och att informationen om kostnaden finns i våra användarvillkor”, skriver företaget.
Läs också
De menar också att det finns undantag från ångerrätten när tjänsten har påbörjats eller slutförts innan fristen löpt ut.