Startsida Jobb Från Netflix-taggare till hyrd tärna: 8 märkliga men verkliga jobb

Från Netflix-taggare till hyrd tärna: 8 märkliga men verkliga jobb

arbejde
Shutterstock.com

Ja, folk får faktiskt betalt för det här.

Just nu läser andra

Ja, folk får faktiskt betalt för det här.

De märkligaste jobben som faktiskt finns år 2025

Tycker du att ditt jobb är konstigt? Då har du inte sett dessa ännu.
Från att glida nerför vattenrutschbanor som heltidsjobb till att få betalt för att äta choklad – de här yrkena låter som något ur en dröm, eller ett skämt.

Men de är helt verkliga – och vissa betalar till och med förvånansvärt bra.
Här är åtta ovanliga jobb som existerar på den moderna arbetsmarknaden, hur bisarra de än låter.

Vattenrutschbanetestare

Enligt tidningen STS anställde ett reseföretag redan 2013 en student för att testa vattenrutschbanor runt om i världen – och jobbet väcker fortfarande uppmärksamhet.

Även om det är sällsynt får vattenrutschbanetestare betalt för att betygsätta banor utifrån adrenalin, säkerhet och hur roliga de är.

Läs också

Det är ett konkurrensutsatt och ofta kortsiktigt jobb – men ja, vissa människor får faktiskt betalt för att skrika av glädje (eller skräck).

Netflix-taggare – men inte som du tror

Drömjobbet att få titta på Netflix hela dagen är … delvis verkligt.
Officiellt kallas rollen content analyst eller editorial insights specialist och innebär att tagga innehåll med nyckelord för att förbättra Netflix rekommendationer.

Men förvänta dig inte att sitta i pyjamas hela dagen – det här är ett riktigt mediejobb som kräver noggrannhet, kulturkunskap och analytisk förmåga.

Mer metadata än filmkväll.

Matstylist – får maten att se oemotståndlig ut

Har du någonsin undrat varför hamburgare i reklam alltid ser bättre ut än i verkligheten? Det är matstylistens förtjänst.

Läs också

De arbetar tillsammans med fotografer och varumärken för att få maten att se perfekt ut på bild – med knep som lim i stället för mjölk eller pincetter för sesamfrön.

Det är ett riktigt och respekterat yrke, särskilt inom reklam och kokboksproduktion.
Och nej, man äter inte maten efteråt.

Chokladprovare

Tro det eller ej – företag som Cadburys moderbolag Mondelez har faktiskt anställt chokladprovare för att testa nya produkter innan de lanseras.

Jobbet kräver en känslig smakpalett och förmågan att beskriva smak och konsistens i detalj.
Det är oftast deltid, mycket eftertraktat – och förvånansvärt vetenskapligt.

Drömjobb? För vissa, absolut.

Professionell tärna – bröllopsfixare i förklädnad

Läs också

Det här handlar inte om att leka klä ut sig. En professionell tärna arbetar bakom kulisserna för att hjälpa bruden – från att lugna nerver till att hålla tidsplanen.

Man kan se det som en frilansande bröllopsfixare som också råkar gå nerför altargången.

År 2025 finns tjänster som Bridesmaid for Hire fortfarande kvar, och erbjuder hemliga tärnor som ser till att bröllopen går smidigt.

Platsfyllare – värmer upp kändisarnas stolar

Om du någonsin sett en prisgala och undrat varför det aldrig är några tomma platser – då har du sett platsfyllare i arbete.

De här volontärerna eller gigarbetarna sitter tillfälligt på kändisarnas platser när de lämnar rummet.
Det är oftast obetalt, men vissa evenemang erbjuder ersättning eller förmåner.

Läs också

Du vinner kanske ingen Oscar – men du kan hamna bredvid någon som gjort det.

Professionell köare – får betalt för att stå i kö

II städer som London, New York och Tokyo har väntan blivit en tjänst. Vill du ha den senaste iPhonen eller ett bord på en hypad restaurang?

Hyr en professionell köare som väntar åt dig.
Enligt STS listas sådana uppdrag fortfarande på sajter som TaskRabbit och Fiverr, med timlöner på cirka 150–300 kronor.
Inte glamoröst, men för vissa ett stabilt extraknäck.

Trendspanare – på jakt efter nästa stora grej

Trendspanare, eller cool hunters, får betalt för att ligga steget före i kultur-, mode- och tekniktrender.

Företag anlitar dem för att förutsäga allt från virala TikTok-stilar till nästa måste-ha-pryl.
Jobbet är en blandning av marknadsföring, sociologi och streetkultur.

Läs också

År 2025 förlitar sig många byråer fortfarande på dessa trendsättare för att hålla sina produkter relevanta och sina målgrupper engagerade.

Ads by MGDK