Ryska attackdrönare har blivit betydligt mer träffsäkra – och nu används de för att slå ut Ukrainas järnvägsnät, en livlina för både militär och handel. En ny våg av attacker har riktats mot tåg, stationer och lok – och hotar att lamslå landets transporter.
Just nu läser andra
När ryska drönare träffade tågstationen i Shostka i nordöstra Ukraina tidigare i oktober dödades en 71-årig man och minst åtta personer skadades. Explosionerna förstörde vagnar, satte eld på rälsen och lämnade djupa shrapnelhål i metallen.
Enligt ukrainska myndigheter är attacken en del av en tydlig trend: sedan mitten av sommaren har Ryssland fördubblat sina attacker mot järnvägar – landets viktigaste logistiksystem för både militära och civila transporter.
Drönare med kameror gör attackerna mer träffsäkra
De senaste månaderna har Ryssland förbättrat sina långdistansdrönare med ny teknik – bland annat kameror och radiomoduler som skickar video i realtid till operatörer på marken.
Enligt Newmax gör detta det möjligt att styra drönarnas flygväg under attacken och sikta mer exakt på mål som lok eller elstationer, enligt den ukrainske drönarexperten Serhii Beskrestnov.
“Tidigare kunde de bara förprogrammera flygrutten. Nu kan de korrigera kursen i luften och träffa ett specifikt lokomotiv,” säger han.
Läs också
De modifierade drönarna kan flyga upp till 20 mil in över ukrainskt territorium och samtidigt strömma video till ryska styrkor på andra sidan gränsen.
Attackerna ökar snabbt
Sedan Rysslands fullskaliga invasion i början av 2022 har Ukrainas järnväg rapporterat ungefär en attack i veckan. Men sedan sommaren har takten fördubblats – till två eller tre i veckan, enligt en genomgång från Associated Press.
Det verkliga antalet tros dock vara mycket högre. Enligt Oleksii Kuleba, biträdande premiärminister med ansvar för återuppbyggnad, har omkring 300 attacker mot järnvägsinfrastruktur skett sedan augusti – i snitt tio per vecka.
Ukraina är starkt beroende av sitt järnvägsnät: över 60 procent av all frakt transporteras på räls, liksom mer än en tredjedel av alla passagerare. Det är också avgörande för exporten av spannmål och stål – och för att ta emot militärt stöd från väst.
“De siktar på lokomotiven”
Oleksandr Pertsovskyi, chef för den statliga järnvägen Ukrzaliznytsia, säger att fiendens strategi har förändrats.
Läs också
“Det handlar inte längre bara om att förstöra spår. Nu använder de mycket precisa Shahed-drönare för att träffa enskilda lokomotiv,” säger han.
Beskrestnov varnar för att tekniken gör Ukrainas tågtrafik extra sårbar. “Lok är långsamma och följer samma rutter. Om ryssarna fortsätter slå ut dem kommer spåren snart stå tomma – även om rälsen finns kvar,” säger han.
Snabba reparationer håller tågen i gång
Trots attackerna fortsätter tågen rulla. Ukrainska reparationslag jobbar dygnet runt för att snabbt få trafiken i gång igen.
“En gång förstörde en missil tolv meter av spåret. Vi återställde trafiken på tolv timmar,” berättar järnvägsarbetaren Maksym Shevchuk i Kyiv.
De snabba insatserna har hittills begränsat de ekonomiska skadorna. Enligt Ukrainas statistikmyndighet har godstransporterna minskat med 11,7 procent hittills i år, medan passagerartrafiken gått ner med 4,2 procent.
Läs också
Nationalekonomen Nataliia Kolesnichenko beskriver effekten som “negativ men hanterbar” – tack vare snabba reparationer och smarta omdirigeringar.
“Vi ger oss inte”
Trots förlusterna vägrar Ukrainas järnvägsanställda låta sig knäckas.
“För oss handlar det inte bara om att hålla tågen i gång,” säger Pertsovskyi. “Det handlar om att visa både ukrainarna – och fienden – att deras attacker inte kommer ge de resultat de hoppas på.”