Bianca Ingrosso får en skarp varning från Konsumentombudsmannen (KO). Hon och hennes bolag måste sluta använda smygreklam i sociala medier – annars kan det kosta dem upp till 1,5 miljoner kronor.
Just nu läser andra
KO: Reklam måste märkas tydligt
Bakgrunden är att flera av Ingrossos inlägg i sociala medier marknadsfört sminkprodukter utan att det tydligt framgått att det rörde sig om reklam. Enligt KO strider detta mot marknadsföringslagen, som kräver att konsumenter direkt ska förstå när de exponeras för kommersiella budskap, skriver SVT Nyheter.
Föreläggande med vite på 1,5 miljoner
Föreläggandet gäller både Beauty Icons AB, som står bakom varumärket Caia, och Bianca Ingrosso AB. Båda bolagen riskerar ett vite på 1,5 miljoner kronor vardera om de fortsätter med smygreklam. Det innebär att ett enda övertramp kan bli mycket kostsamt.
Tidigare granskad för samma sak
Det är inte första gången Ingrossos marknadsföring hamnar under lupp. Konsumentverket har tidigare granskat henne efter flera liknande överträdelser. Då lovade hon att se över rutinerna kring hur produkterna marknadsförs.
Allvarligt besked från KO
Med det nya föreläggandet blir situationen betydligt mer allvarlig. Om Ingrosso och hennes bolag inte följer förbudet riskerar de inte bara böter – utan också ett hårt slag mot sitt förtroende i en bransch där trovärdighet är avgörande.