Från 80-talshit till världens mest kända nätprank – och en guldgruva för artisten.
Just nu läser andra
Rick Astleys låt ”Never Gonna Give You Up” har inte bara blivit en tidlös klassiker, utan också ett av internets mest ikoniska skämt. I dag kan han tacka fenomenet ”rickrolling” för både fortsatt berömmelse och stora inkomster.
Från hitlåt till viralt fenomen
När den brittiske sångaren Rick Astley, 59, släppte ”Never Gonna Give You Up” på 80-talet fanns varken Youtube eller sociala medier. Men låten fick nytt liv på 00-talet när den började användas i nätpranket ”rickrolling” – där intet ont anande klickare lurades att öppna musikvideon i stället för det de förväntade sig, skriver Aftonbladet.

I dag har musikvideon över 4,4 miljarder visningar på Youtube. Astley själv är fortfarande förvånad över hur stort fenomenet blivit.
– Internet fanns ju inte ens när låten kom ut. Att unga människor, till och med tioåringar, kan texten för att de sett den i spel eller på nätet… det är ganska otroligt, säger han till Aftonbladet.
”Jag har haft tur”
Astley beskriver rickrolling som en oväntad gåva för hans karriär.
Läs också
– Jag är väldigt tacksam för det som hänt mig. Det är fint att få lite perspektiv. Jag har haft tur – och har det fortfarande. För jag är fortfarande här och får njuta av musiken, säger han.
Han medger också att fenomenet varit ekonomiskt mycket lönsamt.
En guldgruva – men summan förblir hemlig
När Aftonbladet frågar hur mycket pengar rickrolling har genererat, skrattar Astley och svarar kort:
– Massor. Stora mängder.
På frågan om han kan utveckla svaret, blir han lika kortfattad:
Läs också
– Nej, bara stora mängder pengar.
Fakta: Vad är rickrolling?
- Ursprung: Fenomenet började spridas på nätet runt 2007.
- Så funkar det: Man luras att klicka på en länk som utlovar något helt annat – men som i stället leder till musikvideon till Rick Astleys ”Never Gonna Give You Up” från 1987.
- Syfte: Ett skämtsamt nätprank som blivit en del av internets kulturarv.
- Populäritet: Har dykt upp i allt från tv-program och datorspel till politiska kampanjer och sociala medier.
- Effekt: Gav låten och Rick Astleys karriär nytt liv, med miljarder visningar på Youtube.