Den danska kedjan Thansen fortsätter sin offensiva expansion i Sverige.
Just nu läser andra
Thansens senaste tillskott i Sverige har landat i Tornby, Linköping – ett redan hårt konkurrensutsatt handelsområde där både Biltema och den finska konkurrenten Motonet finns representerade. Men Emre Acar, butikschef på plats, ser inte detta som något problem.
– Jag skulle inte kalla det konkurrens, snarare tror jag att alla butiker skiljer sig lite och kör på sina egna grejer, så att vi istället för att konkurrera kompletterar varandra beroende på vad man är ute efter, säger han i en intervju med Corren.
Den nya butiken är Thansens 25:e i Sverige sedan etableringen 2022, då den första butiken slog upp portarna i Helsingborg. Sedan dess har tillväxten varit explosionsartad.
– Linköping ser vi som en viktig stad, eftersom det är en av Sveriges största, säger Stefan Roysson, administrativ chef för Thansen Sverige, i samma intervju.
Läs också
Tidigare verksamheter i samma lokal har haft svårt att locka kunder, men Emre Acar tror att Thansen hittat rätt strategi.
– Vi har skyltat rätt bra, tycker jag. Men några skyltar till ska upp, bland annat mot motorvägen. Vi ska sätta upp flaggor mot parkeringen också. Sen är det ju så med allt nytt att det kan ta lite tid innan folk känner igen vad det är, men kollar vi på alla andra Thansenbutiker så har det ju rullat igång och går väldigt bra, så vi hoppas att det blir så här också helt enkelt, säger han.
Biltema har idag omkring 160 varuhus i Norden och har länge dominerat marknaden, men trycket från nykomlingar som Thansen och Motonet har skärpt konkurrensen – även om aktörerna själva gärna talar om samspel snarare än kamp.