Startsida Nyheter Domstolsbeslut: Apple får inte kalla Apple Watch koldioxidneutral

Domstolsbeslut: Apple får inte kalla Apple Watch koldioxidneutral

Apple Watch
Alex Segre / Shutterstock.com

Det betyder att Apple åtminstone i Tyskland inte längre får marknadsföra klockan som sådan.

Just nu läser andra

Det betyder att Apple åtminstone i Tyskland inte längre får marknadsföra klockan som sådan.

Vad har hänt?

En tysk domstol har förbjudit Apple att marknadsföra sin Apple Watch som en ”CO₂-neutral produkt”.

Domen innebär en seger för miljöorganisationer som anklagat företaget för att vilseleda konsumenter.

Tvivel kring klimatpåståenden

Apple hade beskrivit sin smartklocka online som ”vår första CO₂-neutrala produkt”.

Men en regional domstol i Frankfurt slog fast att detta påstående saknade tillräckligt underlag och stred mot tysk konkurrenslagstiftning.

Apple kommenterar inte domen

Läs också

Teknikjätten har avböjt att kommentera beslutet, som ännu kan överklagas.

Domen utgör ändå ett bakslag för Apples hållbarhetsprofil på en av Europas mest miljömedvetna marknader.

Klimatkompensation med eukalyptus ifrågasätts

Apple har baserat sitt klimatneutralitetspåstående på ett återbeskogningsprojekt i Paraguay, där eukalyptusträd planteras på hyrd mark för att kompensera produktens livscykelutsläpp.

Osäker framtid för markanvändning

Domstolen uttryckte oro över att 75 procent av marken endast är hyrd till 2029 – utan garantier för framtida förlängningar.

Domstolen: ”Ingen säker framtid”

I sitt utlåtande betonade domstolen bristen på långsiktig säkerhet i skogsprojektet, vilket undergräver dess trovärdighet som klimatkompensationslösning.

Viktig seger mot greenwashing

Läs också

Den tyska miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe (DUH), som stod bakom stämningen, välkomnade domen som en tydlig markering mot företagsmässig greenwashing.

Kritik mot monokulturplantager

DUH’s chef Juergen Resch kritiserade Apples beroende av eukalyptusplantager. Han menade att de erbjuder kortsiktig kolbindning och saknar ekologisk hållbarhet eftersom de utgör monokulturer.

Domen kan få långtgående följder

Fallet kan sätta en ny standard för hur teknikföretag och andra aktörer får marknadsföra klimatpåståenden i Europa – särskilt i takt med att myndigheternas granskning av miljöbudskap skärps.

Ökat tryck på Apples hållbarhetskommunikation

Allt eftersom kompensationsprogram granskas mer kritiskt, kan Apple och andra globala varumärken behöva omvärdera hur de kommunicerar sina hållbarhetsinsatser – särskilt på marknader med strikta reklamregler.

Ads by MGDK