Att välja tjänstebil kan verka lockande, men dolda kostnader gör att många företag riskerar att betala betydligt mer än väntat. En expert varnar för fallgroparna – och pekar på ett nytt verktyg som kan ge bättre kontroll.
Just nu läser andra
När företag planerar att erbjuda sina anställda tjänstebilar gäller det att tänka längre än bara inköpspriset. Service, däck, försäkring, skatt och leasingavgifter kan snabbt göra bilen betydligt dyrare än väntat. En post som ofta glöms bort är vinterdäcken – till nya modeller kan de kosta över 20 000 kronor.
För att undvika fällorna har tjänstebilsexperten Ronny Svensson tagit fram Bilväljaren, en oberoende plattform som bland annat används av Bilreda, Installatörsföretagen och Toyotas återförsäljare.
– Det är ett verktyg för alla typer av företag. De kan styra sina inköp på ett effektivt sätt, säger Ronny Svensson till Carup.
Men även med hjälpmedel krävs stor eftertanke. Svensson påpekar särskilt att tjänstebilar med förbränningsmotorer innebär högre vägtrafikskatter och sociala avgifter för de anställda.
Dessutom finns inga subventioner, samtidigt som den politiska styrningen i allt större utsträckning går mot elbilar av ekonomiska skäl.
Läs också
Att analysera marknaden noga är avgörande. En bil som vid första anblicken är billig kan visa sig få ett lågt restvärde, vilket slår hårt mot företaget när bilen ska bytas ut.
Svensson betonar att det är viktigt att inte underskatta kostnaderna.
– Ska du ta in en tjänstebil så får du räkna med att det kommer att kosta minst 90 000 kronor om året. Och då är det ingen märkvärdig bil, kanske en Passat eller liknande, säger han.
För både små och stora företag är det alltså klokt att räkna noggrant – annars kan den till synes smarta lösningen bli en dyr affär.