När Sia Glass visade upp en mångkulturell familj i sin reklamkampanj möttes de av en våg av rasistiska angrepp.
Just nu läser andra
Den nyligen lanserade reklamkampanjen från Sia Glass, som visar en familj med olika hudfärg, har blivit föremål för en het debatt. Trots att bilden enbart speglade företagets mångkulturella målgrupp, möttes kampanjen snabbt av hatfulla reaktioner på sociala medier.
Enligt vd Stefan Carlsson kom rasistiska kommentarer in i en strid ström – vissa anklagade företaget för att ”normalisera rasblandning”, medan andra uttryckte att det borde ha varit ”en arisk svensk man på bilden”

Samtidigt mottog företaget ett flertal hotfulla mejl och telefonsamtal, där vissa uttryckte att de inte längre tänkte köpa glass från varumärket.
– Det är personer som säger att de ska sluta köpa vår glass för att vi har den typen av reklam, berättade Stefan Carlsson i en intervju med Hallands Nyheter, enligt TV4 Nyheterna.
Läs också
Reaktionerna har dock inte bara varit negativa. Carlsson påpekar att de allra flesta är positiva:
– 99,9 procent är positiva men sedan finns det några som väljer att lämna oss. Vi står inte och faller med de kunderna.
Företaget har under mer än tio års tid följt samma linje i sin marknadsföring, men enligt Carlsson tyder de starka reaktionerna på att något har förändrats i samhället. Han menar att stormen kring kampanjen egentligen handlar om en ickefråga och att syftet enbart var att spegla den mångkulturella målgrupp de riktar sig till.
När det gäller säkerhetsläget berättar han att frågan har diskuterats internt vid flera tillfällen, och att beslut fattats om att stärka säkerheten för de anställda. Exakt vilka förändringar som görs vill han inte gå in på, men bekräftar att det rör både fysisk och digital säkerhet.
Trots kritiken står Sia Glass fast vid sina värderingar. Carlsson betonar att om det finns konsumenter som inte accepterar företagets värdegrund, så är det enligt honom inga kunder de måste behålla.