Startsida Nyheter Hotellfrukosten borta – vad händer på Scandic?

Hotellfrukosten borta – vad händer på Scandic?

Hotell frukost
New Africa / Shutterstock

Hotellkedjan Scandic slutar med inkluderad frukost på sina hotell. Istället får gästerna välja om de vill betala för frukost – eller spara pengar genom att avstå. Förändringen har väckt starka reaktioner, men företaget försvarar beslutet.

Just nu läser andra

Gästerna får välja – frukost eller lägre pris

Från och med i år slutar Scandic att automatiskt inkludera frukost i sina hotellbokningar. Den som vill äta frukost på hotellet får lägga till det som ett tillval – annars blir priset för hotellnatten lägre.

– Vi vill ge våra gäster mer flexibilitet. De kan nu välja en hotellnatt med eller utan frukost beroende på vad som passar dem bäst, säger Malin Selander, kommunikationsdirektör på Scandic, till TV4 Nyheterna.

Förändringen rullas ut på alla hotell

Det nya upplägget är redan i gång på flera hotell och ska införas i hela kedjan under året. Enligt Scandic handlar det om att möta olika gästbehov – och att ge valfrihet.

– Vi har successivt rullat ut justeringen sedan början av året. Den har tagits emot väl av våra gäster – det ser vi som ett kvitto på att vi gör rätt, säger Malin Selander till Nyheter24.

Läs också

Gäster rasar i sociala medier

På nätet har dock många reagerat negativt. För en del är hotellfrukosten en självklar del av upplevelsen – något som inte borde kosta extra. Kommentarer om ”snålhet” och ”borttappad charm” har florerat på sociala medier.

Scandic menar samtidigt att det inte rör sig om en ”gratis” frukost som försvinner, utan om en justering av hur prissättningen kommuniceras.

Så påverkas priset – och din hotellnatt

Skillnaden nu är att frukosten inte längre är inbakad i grundpriset. Den som avstår frukost får ett mer konkurrenskraftigt pris, enligt Scandic. Det ger gäster fler alternativ – exempelvis att äta frukost på stan, ta med något eget eller boka till frukosten separat.

– Frukosten har aldrig varit gratis. Nu blir det tydligare för gästen vad de faktiskt betalar för, säger Malin Selander.

Valfrihet – eller ännu en kostnad?

Scandic lyfter fram förändringen som en modernisering. Men frågan kvarstår: är det frihet eller förlorad förmån? För gästen kan det i bästa fall innebära ett mer skräddarsytt boende – i värsta fall en extra kostnad för något som tidigare ingick.

Läs också

Ads by MGDK